Plán vytvořit vlastní testovací laboratoř pro interní potřeby, pro potřeby klientů i pro kohokoliv, kdo má zájem si tento prostor k testování pronajmout, vznikl v souvislosti se stěhováním firmy Deloitte do nového sídla na Vinohradech. Nová budova skýtala příležitost, jak prostory, které obývá pouze Deloitte, upravit přímo na míru jednotlivým týmům. A tak se zrodil nápad na Usability lab, testovací laboratoř, kde reální uživatelé v reálném čase předávají relevantní zpětnou vazbu o zavedených produktech, prototypech, ale třeba i jen o nápadech či konceptech.
Jak je důležité míti Usability lab?
Proč mít ale vlastně vůbec vlastní testovací laboratoř? Důvodem byla jednak potřeba mít svůj lab tzv. doma a nemuset platit za cizí prostory, jednak skutečnost, že v Praze není k dispozici laboratoř, která by byla dostatečně dobře připravená, měla by kvalitní vybavení, příjemné zázemí, byla klimatizovaná, dobře dostupná autem nebo veřejnou dopravou, zahrnovala občerstvení a současně nebyla moc drahá. „A nám se to, myslím, podařilo. Momentálně máme jeden z nejlepších labů, co v Praze jsou,“ říká otevřeně Jevgenij Blagonravov, manažer v poradenském týmu Deloitte Technology. Usability lab navíc přináší také konkurenční výhodu – z velké čtyřky je Deloitte jedinou firmou, která nabízí své vlastní testovací prostory.
Nová budova, která nese název Churchill I, nenabízí klasické kancelářské prostředí. Interiérem připomíná spíš startup, jsou zde zajímavé architektonické prvky a také řada ekologických vychytávek. Všechny zajímavosti o této budově si můžete přečíst v našem článku na blogu. A jak se na stěhování podílel náš realitní tým, zjistíte v článku Cesta Deloitte do nových kancelářských prostor.
A tady se to celé odehrává…
Dvě hlavní místnosti, testovací a pozorovací, a jedna střižna – to je Deloitte Usability lab. V první místnosti probíhá samotné testování. Uživatel nebo skupina uživatelů zde sedí společně s moderátorem, který je celým testováním provází: klade otázky, dává úkoly a zjišťuje názory na určitá témata a problémy.
Vše, co se děje v testovací místnosti, sleduje ve druhé, pozorovací místnosti produktový tým, designeři, vývojáři, případně zástupci klienta, tedy produktový management. Jsou zde celkem šest obrazovek, na něž se přenášejí záběry z testování. Na každé obrazovce je samozřejmě možné pustit jiný obsah. Všechny záběry se nahrávají a ukládají na server. „Výhodou je, že zde máme střižnu a na rozdíl od mnohých jiných labů můžeme záznamy spojit v jeden videosoubor, takže potom nemusíme stříhat. Jediné, co na závěr uděláme, je, že vystřihneme pouze zajímavé momenty, ale nemusíme spojovat několik videozáznamů do jednoho,“ popisuje další technologickou výhodu Jevgenij.
Od mobilní aplikace přes formuláře až po jogurt
V Usability lab je možné testovat různé typy produktů, tedy nikoliv pouze ty digitální. Může to být fyzický produkt, nápad, formulář, smlouva nebo je možné pouze diskutovat o různých tématech. „Nejsme zaměřeni jen na jedno odvětví. Můžeme testovat třeba příchuť jogurtu nebo smlouvu na koupi nemovitosti, použití léku. Zkrátka vše, s čím přichází člověk ve svém každodenním životě do styku, dokážeme otestovat, u všeho dokážeme změřit použitelnost, navrhnout, jak to dělat lépe, nebo potvrdit, že něco opravdu funguje.
Občas se dokonce testují větší zařízení, jako jsou např. auta nebo stroje. Na to tady sice prostor není, ale tým kolem Usability lab spolupracuje s partnery, kteří mají potřebné velké prostory vybavené různými čidly a snímači.
Koncoví uživatelé do labu nedocházejí jen proto, aby otestovali produkty či nápady, ale Experience Design tým Deloitte si je sem zve také v případě, kdy vytváří nový produkt či službu. Uživatele se pak stávají součástí vývojářského týmu a mohou ovlivnit to, jak bude finální produkt, který budou i oni sami využívat, vypadat. „Snažíme se uživatele zapojit co nejvíc a oni mají dobrý pocit, že přispěli k finální podobě produktu. A my máme současně větší jistotu, že to děláme správně,“ říká Jevgenij.
Na výběru lidí záleží především
Jedna z důležitých součástí testování je pozvat ty správné lidi. „Získáváme je různými cestami,“ říká Jevgenij, „máme vlastní databázi kontaktů, v některých případech si je přivede klient, případně můžeme zajistit lidi přes náborovou agenturu či online platformu.“ Na základě stanovených cílů testů se určí cílová skupina respondentů, prostřednictvím náborových dotazníků se vyberou osoby, které odpovídají stanoveným kritériím, a s nimi se pak dohodne termín testu. Obvyklou praxí je, že za účast na uživatelském testování respondent na konci testu dostane malé poděkování.
Špičková technika a komfortní prostředí
„Co se týče technické vybavenosti labu, máme nyní podle firmy, která pro nás tuto oblast zajišťovala a která zajišťovala i spoustu dalších labů po Praze, asi nejsofistikovanější, nejnovější technologie, ať už jde o kvalitu kamer, kvalitu záznamu zvuku, propojování obrazu či streamování přes internet,“ konstatuje Jevgenij.
Důležité jsou také faktory, jako je odhlučnění, rozmístění mikrofonů a kamer, ale také vytvoření příjemného, neformálního prostředí, kde se budou uživatelé cítit přirozeně. „I to je důvod, proč jsme sem nenainstalovali jednostranné zrcadlo, které v těchto labech často bývá. Když totiž člověk takové zrcadlo vidí, neustále mu vrtá v hlavě myšlenka, že přímo za tím zrcadlem někdo sedí, a je pak nervózní, nefunguje přirozeně a spíše se snaží odpovídat tak, aby nikoho neurazil,“ vysvětluje Jevgenij a dodává: „Díky nenápadnému umístění kamer je respondent uvolněný a baví se s námi více otevřeně.“
Celé testování probíhá následovně:
- Stanoví se cíl testování.
- Definuje se cílová skupina.
- Na základě těchto informací se provede nábor respondentů (koncových uživatelů) a naplánují se termíny jednotlivých testů.
- Poté již zkušený výzkumný tým provádí samotné testy za přítomnosti zástupců zákazníka (produktový tým, zástupci vedení).
- Klient obdrží závěrečnou zprávu, která je doplněna o video sestřih s nejzajímavějšími okamžiky z testování.