PMI v červnu: Začínající stagnace?
Podnikatelské podmínky ve zpracovatelském průmyslu začínají ukazovat blížící se stagnaci. Všechny známé problémy jako rostoucí ceny vstupů a zadrhnuté dodavatelské řetězce snižující produkci přetrvávají. Sezónn…
Jestli se auditu nedá něco upřít, pak to, že nuda s ním rozhodně není! Vždyť komu se v rámci kancelářské práce podaří, aby se podíval na operační sál, protože potřebuje fyzicky zkontrolovat, zda je v něm umístěn vykázaný majetek, nebo třeba do kravína, aby v rámci inventury mohl spočítat dobytek? A co teprve, když potřebujete přizpůsobit své pracovní podmínky aktuální životní etapě? Auditoři Tomáš Kuchař a Alžběta Přenosilová prozradili, proč je audit (nejen) v brněnském Deloitte ta správná volba.
Tomáš působí v brněnském auditu v Deloitte už devět let, začínal jako asistent ještě při škole a dnes je manažerem, který předává své profesní zkušenosti mladším kolegům. A je to také rodič malého syna. Stejně jako Alžběta. Ta do brněnského auditu nastoupila před pěti lety a krátce nato otěhotněla. Ještě ve zkušební době. Jak sama říká, všude jinde by se s ní rychle rozloučili: „Když jsem mým nadřízeným tuto zprávu oznamovala, sama jsem navrhla, že odejdu, přišlo mi to fér. Řekli mi ale, že pokud chci zůstat, můžu. Jejich přístup byl úžasný.“
Všem, kteří svoji kariéru chtějí opravdu rozjet, hodně se toho naučit a posunout se v relativně krátké době o pořádný kus své profesní cesty dál, nabízí audit v Deloitte jedinečnou příležitost. „Během jednoho dvou let získají velké množství zkušeností, setkají se se spoustou problémů i úkolů různorodého charakteru a udělají si velmi široký profesní základ, na kterém se potom dá stavět v obrovské škále dalších ekonomicky zaměřených zaměstnání v případě, že by v auditu nechtěli pokračovat,“ vysvětluje, v čem vidí pozitiva svého oboru, Tomáš Kuchař, manažer v brněnském oddělení Audit & Assurance Deloitte.
Kariérní okénko: rozšiřte brněnský tým Deloitte, hledáme analytiky!
https://www.jsmedeloitte.cz/volne-pozice/analytik-audit-brno
Během prvních let se začínající auditoři seznámí se všemi pro firmy klíčovými oblastmi, od účetnictví a samotný audit přes procesy jako nákup, prodej, HR a payroll až po vztahy se zákazníky. Získávají tak ucelený pohled na veškeré dění ve firmě. „Dá se říct, že neexistuje jiná profese v ekonomickém směru, která by takto komplexní zkušenosti poskytovala,“ konstatuje Tomáš.
Jestli něco audit rozhodně nepřináší, pak je to stereotyp. Auditoři jezdí k různým klientům, do různých měst a do různých typů firem, do jejichž výrobních a provozních prostor by se člověk běžně nepodíval. „Člověka staví audit do zajímavých situací a díky tomu se mu velmi rozšíří obzory,“ tvrdí Tomáš a vypočítává, jakými nevšedními situacemi už měl možnost si v rámci auditu projít: „Zkusíte si třeba počítat krávy v kravíně, chodit po sile, počítat hromady šrotu, v nemocnicích chodit na obhlídky majetku na operační sály, do lokomotivního depa. Provádíte inventury ve velkých mrazácích, v lékárnách, kde se počítají vakcíny, které jsou k dispozici jen v malém množství, ale mají obrovskou hodnotu. Ale třeba i setkávání se se skutečně velmi bohatými lidmi je něco, co jsem si jako student ani neuměl představit.“
Nepřehlédněte další téma!
20 let Davida Batala v Deloitte – od asistenta až po vedoucí partnera v auditu. V Deloitte začínal v roce 1999 hned po ukončení VŠE na pozici asistent v oddělení auditu. Patřil k první generaci zaměstnanců, která dostala vlastní notebook a do konce roku ještě mobil! Dnes je to pravěk, ale tenkrát se všichni v týmu dělili o jeden počítač. V živé paměti má ještě stohy papírů s účetními položkami, tužku na jejich odškrtávání, první diskety i softwarové programy. Proti dnešním automatizovaným nástrojům, které Deloitte při auditování používá, nebe a dudy. Přečtěte si auditorský příběh Davida Batala.
„Díky auditu se dostávám do jiných firem a vidím, že otevřenost prostředí, která je typická pro Deloitte, není ve všech firmách standardem. Není běžné, že by se ten ‚nejposlednější‘ asistent mohl normálně bavit s partnerem nebo přijít za ním a říct mu, co se mu nelíbí,“ říká Tomáš. Každý zaměstnanec má v Deloitte svého coache, ale může se radit také se seniorními kolegy. Jak říká Tomáš, mít kolem sebe pohodový a ochotný tým je důležitá věc, zvláště když ve slabších chvílích, která padne občas na každého.
4 rady Tomáše Kuchaře pro nováčky v auditu
- V první řadě se nebojte přijít a vyzkoušet to. Vzdělávací systém v Deloitte je nastaven tak, že není úplně zásadní, s jakými znalostmi nový člověk přijde, protože Deloitte si ho vyškolí a vše důležité ho naučí.
- Je důležité, abyste byli otevření a přístupní učení a abyste chtěli sbírat zkušenosti.
- Buďte ve svém myšlení flexibilní. V důsledku toho, jak se mění prostředí, klienti i situace, je zapotřebí mít flexibilní způsob uvažování. Protože to, s čím se setkal u jednoho klienta, nemusí nutně být – a pravděpodobně také nebude – u těch ostatních.
- Když mají mladší kolegové pocit, že toho je na ně moc, vždycky říkám: myslete v dlouhodobém horizontu. Teď třeba jsou nějaké problémy, ale ty časem pominou. A pozitiva, která vám Deloitte dokáže dát, ať už je to vzdělávání, rozvoj v rámci práce, spousta kurzů, jež poskytuje, kvalifikaci, kterou si tady může člověk udělat, nebo navázání kontaktů, jsou trvalá a převažují nad všemi krátkodobými nezdary. Nenechte se tedy odradit první nepříjemností.
Pro mladé lidi bez závazků, kteří rozjíždějí svoji kariéru a mají chuť a možnost se jí naplno věnovat, nepředstavuje otázka časově náročné práce během hlavní sezóny v auditu zase tak moc velký problém. Pro rodiče s malými dětmi to ale může být oříšek. Bez vstřícnosti ze strany firmy, která umožní flexibilitu a zkrácené pracovní úvazky, to pochopitelně nejde. V Deloitte si na flexibilitě zakládáme a víme, že upravenou pracovní dobu nemohou mít jen studenti, pro něž je hlavní škola, ale stejně tak rodiče malých dětí nebo naopak už děti velké, které si role prohodí a starají se už o své rodiče. Jeden příklad za všechny? Alžběta Přenosilová, která pracuje od roku 2015 jako auditní analytička v brněnském Deloitte.
Po jedné sezoně v auditu strávila tři roky se synem doma. Do auditu se vrátila na zkrácený úvazek. Ovšem s tím, že v době auditní sezony pracuje téměř na plný úvazek a v klidnějších obdobích roku je pak v práci méně často. „Je potřeba říci, že takto je možné fungovat jen tehdy, když partner skutečně spolupracuje v péči o dítě nebo když máš někoho, kdo ti pomůže,“ upozorňuje Alžběta. „Na druhou stranu mimo sezonu – v letních měsících – do práce moc nemusím, což se u české organizace školního roku opravdu hodí.“ Druhým důležitým faktorem, který Alžbětě umožnil návrat do auditu, je skutečnost, že nemusí za klienty cestovat příliš daleko. Zakázky, které dostává přidělené, jsou z Brna a blízkého okolí, což je nesporná výhoda.
Nabízí se otázka, proč se Alžběta chtěla vracet právě do auditu, když si mohla návrat z rodičovské usnadnit prací v jiném týmu Deloitte, kde je pracovní doba pravidelnější a ke klientům se nevyjíždí až tak často. „Analytická pozice v auditu mě baví. Mnohdy si připadám, jako při řešení komplexního sudoku. V jednu chvíli mám otevřeno šest excelových papírů, v každém je x listů a dohromady to musí všechno všude sedět. Baví mě, že se dostávám s každou další zakázkou do velmi odlišných podmínek a potkávám se s celou řadou lidí. Moc se mi libí nástroj Business Chemistry, který nám usnadňuje komunikaci s lidmi na straně klienta i mezi sebou.“ odpovídá Alžběta. A kromě toho má práce v auditu i tu výhodu, že má mladá maminka na několik měsíců dopředu k dispozici harmonogram zakázek, takže ví, které dny má volné a kdy bude v práci. Lépe se jí tak plánuje nejen pracovní, ale i rodinný život.
Vzhledem k tříleté pauze se Alžběta po návratu z rodičovské účastnila tzv. Snowballu, což je školicí program pro začínající auditory v Deloitte. V čem byl pro ni Snowball přínosný? „Dal mi celkový obrázek auditního procesu. Najednou vidíš celou strukturu a pochopíš, co znamená tvoje práce a že je taky důležitá. Osvojíš si terminologii, takže když pak přijdeš na zakázky, už víš, co po tobě nadřízení chtějí,“ pochvaluje si Alžběta a vysvětluje, jak důležitá je možnost vše si reálně vyzkoušet.
Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.