Deloitte živě 

Audit Deloitte v Brně: Zajímavé zakázky, kariérní rozvoj, investice do budoucna i flexibilita pro rodiče

Jestli se auditu nedá něco upřít, pak to, že nuda s ním rozhodně není! Vždyť komu se v rámci kancelářské práce podaří, aby se podíval na operační sál, protože potřebuje fyzicky zkontrolovat, zda je v něm umístěn vykázaný majetek, nebo třeba do kravína, aby v rámci inventury mohl spočítat dobytek? A co teprve, když potřebujete přizpůsobit své pracovní podmínky aktuální životní etapě? Auditoři Tomáš Kuchař a Alžběta Přenosilová prozradili, proč je audit (nejen) v brněnském Deloitte ta správná volba.

Tomáš působí v brněnském auditu v Deloitte už devět let, začínal jako asistent ještě při škole a dnes je manažerem, který předává své profesní zkušenosti mladším kolegům. A je to také rodič malého syna. Stejně jako Alžběta. Ta do brněnského auditu nastoupila před pěti lety a krátce nato otěhotněla. Ještě ve zkušební době. Jak sama říká, všude jinde by se s ní rychle rozloučili: „Když jsem mým nadřízeným tuto zprávu oznamovala, sama jsem navrhla, že odejdu, přišlo mi to fér. Řekli mi ale, že pokud chci zůstat, můžu. Jejich přístup byl úžasný.“

Flexibilita poprvé – studenti. Aneb první kontakt s praxí i komplexní zkušenosti

Všem, kteří svoji kariéru chtějí opravdu rozjet, hodně se toho naučit a posunout se v relativně krátké době o pořádný kus své profesní cesty dál, nabízí audit v Deloitte jedinečnou příležitost. „Během jednoho dvou let získají velké množství zkušeností, setkají se se spoustou problémů i úkolů různorodého charakteru a udělají si velmi široký profesní základ, na kterém se potom dá stavět v obrovské škále dalších ekonomicky zaměřených zaměstnání v případě, že by v auditu nechtěli pokračovat,“ vysvětluje, v čem vidí pozitiva svého oboru, Tomáš Kuchař, manažer v brněnském oddělení Audit & Assurance Deloitte.

Kariérní okénko: rozšiřte brněnský tým Deloitte, hledáme analytiky!

https://www.jsmedeloitte.cz/volne-pozice/analytik-audit-brno

Během prvních let se začínající auditoři seznámí se všemi pro firmy klíčovými oblastmi, od účetnictví a samotný audit přes procesy jako nákup, prodej, HR a payroll až po vztahy se zákazníky. Získávají tak ucelený pohled na veškeré dění ve firmě. „Dá se říct, že neexistuje jiná profese v ekonomickém směru, která by takto komplexní zkušenosti poskytovala,“ konstatuje Tomáš.

Depo, kravín, operační sály… vstup auditorům povolen!

Jestli něco audit rozhodně nepřináší, pak je to stereotyp. Auditoři jezdí k různým klientům, do různých měst a do různých typů firem, do jejichž výrobních a provozních prostor by se člověk běžně nepodíval. „Člověka staví audit do zajímavých situací a díky tomu se mu velmi rozšíří obzory,“ tvrdí Tomáš a vypočítává, jakými nevšedními situacemi už měl možnost si v rámci auditu projít: „Zkusíte si třeba počítat krávy v kravíně, chodit po sile, počítat hromady šrotu, v nemocnicích chodit na obhlídky majetku na operační sály, do lokomotivního depa. Provádíte inventury ve velkých mrazácích, v lékárnách, kde se počítají vakcíny, které jsou k dispozici jen v malém množství, ale mají obrovskou hodnotu. Ale třeba i setkávání se se skutečně velmi bohatými lidmi je něco, co jsem si jako student ani neuměl představit.“

Nepřehlédněte další téma!
20 let Davida Batala v Deloitte – od asistenta až po vedoucí partnera v auditu. V Deloitte začínal v roce 1999 hned po ukončení VŠE na pozici asistent v oddělení auditu. Patřil k první generaci zaměstnanců, která dostala vlastní notebook a do konce roku ještě mobil! Dnes je to pravěk, ale tenkrát se všichni v týmu dělili o jeden počítač. V živé paměti má ještě stohy papírů s účetními položkami, tužku na jejich odškrtávání, první diskety i softwarové programy. Proti dnešním automatizovaným nástrojům, které Deloitte při auditování používá, nebe a dudy. Přečtěte si auditorský příběh Davida Batala.

„Díky auditu se dostávám do jiných firem a vidím, že otevřenost prostředí, která je typická pro Deloitte, není ve všech firmách standardem. Není běžné, že by se ten ‚nejposlednější‘ asistent mohl normálně bavit s partnerem nebo přijít za ním a říct mu, co se mu nelíbí,“ říká Tomáš. Každý zaměstnanec má v Deloitte svého coache, ale může se radit také se seniorními kolegy. Jak říká Tomáš, mít kolem sebe pohodový a ochotný tým je důležitá věc, zvláště když ve slabších chvílích, která padne občas na každého.

4 rady Tomáše Kuchaře pro nováčky v auditu

  1. V první řadě se nebojte přijít a vyzkoušet to. Vzdělávací systém v Deloitte je nastaven tak, že není úplně zásadní, s jakými znalostmi nový člověk přijde, protože Deloitte si ho vyškolí a vše důležité ho naučí.
  2. Je důležité, abyste byli otevření a přístupní učení a abyste chtěli sbírat zkušenosti.
  3. Buďte ve svém myšlení flexibilní. V důsledku toho, jak se mění prostředí, klienti i situace, je zapotřebí mít flexibilní způsob uvažování. Protože to, s čím se setkal u jednoho klienta, nemusí nutně být – a pravděpodobně také nebude – u těch ostatních.
  4. Když mají mladší kolegové pocit, že toho je na ně moc, vždycky říkám: myslete v dlouhodobém horizontu. Teď třeba jsou nějaké problémy, ale ty časem pominou. A pozitiva, která vám Deloitte dokáže dát, ať už je to vzdělávání, rozvoj v rámci práce, spousta kurzů, jež poskytuje, kvalifikaci, kterou si tady může člověk udělat, nebo navázání kontaktů, jsou trvalá a převažují nad všemi krátkodobými nezdary. Nenechte se tedy odradit první nepříjemností.

Flexibilita podruhé – rodiče. Aneb jak skloubit práci v auditu se staráním se o malé děti

Pro mladé lidi bez závazků, kteří rozjíždějí svoji kariéru a mají chuť a možnost se jí naplno věnovat, nepředstavuje otázka časově náročné práce během hlavní sezóny v auditu zase tak moc velký problém. Pro rodiče s malými dětmi to ale může být oříšek. Bez vstřícnosti ze strany firmy, která umožní flexibilitu a zkrácené pracovní úvazky, to pochopitelně nejde. V Deloitte si na flexibilitě zakládáme a víme, že upravenou pracovní dobu nemohou mít jen studenti, pro něž je hlavní škola, ale stejně tak rodiče malých dětí nebo naopak už děti velké, které si role prohodí a starají se už o své rodiče. Jeden příklad za všechny? Alžběta Přenosilová, která pracuje od roku 2015 jako auditní analytička v brněnském Deloitte.

Po jedné sezoně v auditu strávila tři roky se synem doma. Do auditu se vrátila na zkrácený úvazek. Ovšem s tím, že v době auditní sezony pracuje téměř na plný úvazek a v klidnějších obdobích roku je pak v práci méně často. „Je potřeba říci, že takto je možné fungovat jen tehdy, když partner skutečně spolupracuje v péči o dítě nebo když máš někoho, kdo ti pomůže,“ upozorňuje Alžběta. „Na druhou stranu mimo sezonu – v letních měsících – do práce moc nemusím, což se u české organizace školního roku opravdu hodí.“  Druhým důležitým faktorem, který Alžbětě umožnil návrat do auditu, je skutečnost, že nemusí za klienty cestovat příliš daleko. Zakázky, které dostává přidělené, jsou z Brna a blízkého okolí, což je nesporná výhoda.

Audit je jako sudoku

Nabízí se otázka, proč se Alžběta chtěla vracet právě do auditu, když si mohla návrat z rodičovské usnadnit prací v jiném týmu Deloitte, kde je pracovní doba pravidelnější a ke klientům se nevyjíždí až tak často. „Analytická pozice v auditu mě baví. Mnohdy si připadám, jako při řešení komplexního sudoku. V jednu chvíli mám otevřeno šest excelových papírů, v každém je x listů a dohromady to musí všechno všude sedět. Baví mě, že se dostávám s každou další zakázkou do velmi odlišných podmínek a potkávám se s celou řadou lidí. Moc se mi libí nástroj Business Chemistry, který nám usnadňuje komunikaci s lidmi na straně klienta i mezi sebou.“ odpovídá Alžběta. A kromě toho má práce v auditu i tu výhodu, že má mladá maminka na několik měsíců dopředu k dispozici harmonogram zakázek, takže ví, které dny má volné a kdy bude v práci. Lépe se jí tak plánuje nejen pracovní, ale i rodinný život.

Vzhledem k tříleté pauze se Alžběta po návratu z rodičovské účastnila tzv. Snowballu, což je školicí program pro začínající auditory v Deloitte. V čem byl pro ni Snowball přínosný? „Dal mi celkový obrázek auditního procesu. Najednou vidíš celou strukturu a pochopíš, co znamená tvoje práce a že je taky důležitá. Osvojíš si terminologii, takže když pak přijdeš na zakázky, už víš, co po tobě nadřízení chtějí,“ pochvaluje si Alžběta a vysvětluje, jak důležitá je možnost vše si reálně vyzkoušet.

Kariéra v Deloitte Kariéra v auditu
Deloitte živě 

Potkalo se více světů s unikátními zkušenostmi, proto to mohlo fungovat, říká Pavel Doležal z iniciativy COVID19CZ

Březen 2020. Nový koronavirus se šíří Evropou, první případy se objevují také v Česku. Chybí roušky a další ochranné pomůcky, hygiena je přetížena, situace v okolních zemích není příznivá. Nikdo neví, s jakou intenzitou u nás nakonec virus udeří a do jaké míry paralyzuje zdravotní systém. Vedle toho se organizuje skupina kolem českých technologických firem a IT nadšenců, kteří přebírají iniciativu a během pár dnů vytvoří hned několik chytrých řešení pro boj s nákazou. Jak na bojové podmínky vzpomínají jeden ze zakladatelů iniciativy COVID19CZ Pavel Doležal a Karel Roubík, vynálezce plicního ventilátoru CoroVent? 

28. 7. 2020
Právo  Deloitte živě 

Novinky ve vysílání zaměstnanců: Jak se nová pravidla promítnou v plánování zahraničních služebních cest?

Pravidla pro vysílání zaměstnanců za hranice doznaly zásadních změn. Tyto změny se týkají nejen cest tuzemských zaměstnanců za hranice Česka, ale i zaměstnanců, kteří přijíždí pracovně ze zahraničí do České republiky. Již od 30. července 2020 začne totiž platit novela zákoníku práce, která v sobě reflektuje požadavky vyplývající z revidované směrnice EU o vysílání pracovníků do zahraničí. Jaké konkrétní novinky nás čekají? Na co se v souvislosti s uvedenými změnami připravit? A jak si s novými pravidly poradila legislativa v jiných evropských státech? Těmito a dalšími otázkami jsme se zabývali se v rámci našeho webcastu věnovanému mobilitě zaměstnanců. 

20. 7. 2020