Deloitte živě 

Češi jsou inovativní národ, klíčem k rozšíření technologií je systematické vzdělávání, říká archeoložka v AI Sara Polak

Abychom dokázali maximálně využít možností moderních technologií v soukromém i pracovním životě, je nezbytné umět s nimi pracovat. Zacházet efektivně s počítačem, chytrým telefonem nebo třeba online aplikací však není například pro straší generace ani zdaleka samozřejmostí. Stejně tak skepse zaměstnanců vůči robotizaci nebo využití umělé inteligence může být překážkou na cestě k modernizaci. O důležitosti vzdělávání v oblasti technologií promluvila v rámci druhé konference Deloitte CzechSetGo! archeoložka a popularizátorka umělé inteligence Sara Polak. Jak vnímá roli a dopad digitalizace a moderních technologií na českou společnost?

„V minulosti jsme viděli, jak dochází k velkému rozvoji moderních technologií a já jsem si říkala, že to je úžasné, že technologie můžeme používat v podstatě na cokoliv… Ale není to úplně pravda. Záhy jsem si totiž uvědomila, že polovina lidí, kterým chcete skrze technologie pomoci, nejsou digitalizovaní,“ popisuje Sara Polak začátky svého profesního působení v oblasti IT. Doplňuje, že neznalost technologických nástrojů a neochota s nimi pracovat má pak negativní dopad na rozvoj jakéhokoliv oboru.

Důležitou roli hraje přístup firem, které by neměly zapomínat, že v procesu digitalizace a modernizace jsou na prvním místě vždy lidé: „Využívat technologie neznamená jen to, že si koupíte software za miliony dolarů, ale musíte také vědět, jak ho používat,“ říká Sara Polak, která byla hostem druhé konference iniciativy CzechSetGo!, jejímž tématem byla práce a vzdělávání v době digitální. Způsobem, jak zmíněnou situaci změnit, je podle ní zavést efektivní systém vzdělávání jak zaměstnanců, kteří by se s technologickými novinkami průběžně seznamovali, tak studentů, u nichž by se schopnost pracovat s technologiemi pěstovala již v rámci školních osnov. Na každé z těchto cest je však důležité postupovat systematicky, dodává Sara Polak.

I když se realizace změn ve vzdělávání může jevit jako velmi náročná, podle Sary Polak není situace beznadějná: „Kupříkladu 90 % studentů se rádo učí online – to je náznak toho, že svět se mění,“ říká a dodává, že lidé se – třebaže nevědomky – snaží přirozeně na technologické výdobytky adaptovat: „Občas se také setkávám s tvrzením, že lidé neumí vyhledávat informace, ale to není pravda. Lidé se umí dobře orientovat na internetu. Možná nerozumí určitým aspektům, jako je ochrana soukromí, ale ví, jak pracovat s internetem, jak nalézt, co potřebují.“

3 otázky na téma technologie a vzdělávání pro Saru Polak

V jaké fázi se v rámci využívání technologií Česko nachází? Měli bychom se v současnosti zaměřit spíše na implementaci technologií, nebo na rozšiřování povědomí o nich?

Nacházíme se v situaci jakéhosi rozpolcení. Na jednu stranu jsme skutečně inovativní národ – na základě mé zkušenost z Velké Británie mohu říct, že v Česku se objevují například mnohem zajímavější byznysové nápady. Zkrátka máme jako Češi hlad po technologiích, máme ten apetit, ale také jsme nesmírně konzervativní a myslíme si, že když nemáme vystudovaného inženýra v IT, tak nám nenáleží se touto oblastí zabývat. Pokulháváme tedy zejména v multioborovosti, což nás brzdí.

Kde by mělo dojít ke změně? Na straně lidí, firem, nebo by se měl proměnit přístup státu a regulatorní prostředí?

Je to hlavně o důvěře. Například v Estonsku to funguje perfektně. Lidé v Estonsku mají důvěru, že vláda naloží dobře s jejich daty, u nás v Česku proti tomu historicky trpíme chorobnou nedůvěrou vůči institucím. Podle mě cesta, jak toto změnit, není top-down, ale bottom-up, tedy postupně a prakticky vzdělávat masy, aby si každý osvojil využívání technologií. Představovat stále nové, grandiózní strategie nestačí, je třeba začít od základu, od lidí.

Je pro běžného člověka, který se v žádném tech-oboru nepohybuje, zvládnutelné naučit se plnohodnotně pracovat s moderními technologiemi?

Podle mě existují dvě cesty jak na to. První cestou je změnit instituce jako takové, pomoct by mohlo například otevření různých veřejných kurzů pod záštitou vysokých škol. Obávám se ale, že kvůli nepříliš přívětivým regulacím je varianta institucionální proměny v dohledné době v Česku nepravděpodobná. Mnohem více realistická a efektivní se mi jeví cesta společenské změny, změny sociálního přístupu. Mnoho českých rodičů například zastává názor, že to nejlepší pro jejich dítě je studovat vysokou školu, nejlépe získat doktorát. To ale neplatí pro každého. Proč – když má člověk dobrý byznysový nápad – si nezaložit start-up už ve dvaceti letech a nevěnovat se tomu? Proniknout do oboru vlastní cestou není chyba a na jejím konci může úplně stejný úspěch, jako při „tradičním“ postupu. A toto vnímání je potřeba napříč společností nastavit.

Zajímá vás, jaké další zajímavé informace zazněly v rámci druhé konference iniciativy CzehSetGo!? Pusťte si záznam a zjistěte, kam by se podle expertů mělo ubírat vzdělávání ve školách i ve firmách. Nenechte si ujít ani další konference! Připojte se k digitalizaci Česka.

Vzdělávání CzechSetGo Digitalizace

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right