Deloitte živě 

Inspirace od Best Managed Companies: Jak se stát globálním hráčem?

Co obnáší expanze na zahraniční trh? Jak se na tento krok připravit a co nepodcenit? Jaké jsou výzvy ve finanční oblasti? Zeptali jsme se nejlépe řízených firem Zásilkovna a Livesport na ingredience v receptu nazvaném „Z lokální firmy globálním hráčem“. Výsledkem jsou 4 rady a pozvánka k registraci do dalšího ročníku programu Czech Best Managed Companies.

Předně něco málo o programu Czech Best Managed Companies, který oceňuje kvalitu řízení u soukromě vlastněných společností, jež vynikají v oblastech strategie, inovací, struktury i finanční výkonnosti. Program má otevřenou registraci do již čtvrtého ročníku. Zjistěte více a přihlaste se do 15. listopadu.

Expanze do zahraničí je pro každou společnost důležitým milníkem – firma tím potvrzuje, že se na lokálním trhu už stala svébytným hráčem a chce růst dál. Jde ale zároveň o výzvu, která ukáže, zda je společnost schopna fungovat a prosadit se i mimo své „známé“ prostředí. Jak se na tento krok může připravit? Co by podnikatelé měli před expanzí své firmy vědět o zahraničních trzích? A jaká potenciální rizika je tam čekají?

Rada první: O působení na zahraničních trzích přemýšlejte hned od začátku

O tom, zda firma chce působit i na zahraničním trhu, by měla mít jasno nejlépe hned při svém založení. Významným způsobem to ulehčí její následující kroky, protože může tento cíl zohlednit v rámci svého plánování, při tvorbě firemních a procesních struktur může více klást důraz na škálovatelnost, může začít svůj produkt vyvíjet ve více jazykových mutacích apod. Shodli se na tom Milan Šmíd, CMO ze společnosti Packeta, a Patrik Dzurenda, Co-CEO ve společnosti Livesport.

Lukáš Raška z Livesport: Zakládáme si na tom, že jsme soukromě vlastněná firma

Číst více arrow-right-icon
Ilustrační obrázek: Lukáš Raška z Livesport: Zakládáme si na tom, že jsme soukromě vlastněná firma

Pokud se firma rozhodne vstoupit na zahraniční trh a nepřipravovala se na tento krok od svého založení, čeká ji dlouhá řada náročných úkolů. Mezi ty patří například seznámení se s novým trhem, zákazníky i potenciálními obchodními partnery, založení regionálního řídícího pracoviště, hledání lokálních talentů a mnoho dalšího.

Rada druhá: Malý český rybníček český název snese, venku ale nemusí fungovat

Pro zákazníky je pak nejviditelnější změnou rebranding společnosti. Milan Šmíd jako příklad z vlastní praxe zmínil nutnost změny českého názvu společnosti Zásilkovna, který by mimo český trh nefungoval, na Packeta (tato změna se zatím týká pouze zahraniční).

quote icon

Značka je extrémně křehká, budujete ji velmi dlouho a můžete ji ztratit hned. Firmy se musí ptát, co pro ně brand znamená. Brand není jenom krásné logo. Je za tím spousta práce, jsou za tím lidé, procesy, komunikace, produkty… Za brand zodpovídají všechny pilíře v každé firmě. A v každé zemi se brand staví jinak.

Milan Šmíd, CMO, Packeta

Rada třetí: Kvalitní struktura i realistický plán rozvoje rozhodnou o investicích

V posledních letech je sice stále významnější trend globalizace, firmy si ale uvědomují, že pro potřeby efektivního řízení je nezbytná i určitá míra centralizace. Podle Libora Čížka ze Citi Commercial Bank jsou kvalitní struktura, realistický plán rozvoje a jasný systém odpovědnosti a pravomocí uvnitř firmy klíčovými pilíři (krizového) řízení a mimo jiné i důležitým faktorem, na který hledí banky například při rozhodování o investicích do dané firmy či půjčkách.

Zvláště digitální firmy mají rychlý růst a výzvy přichází jedna za druhou, ať už v oblasti talentů, lidí, financí nebo třeba právních aspektů různých trhů. „Myslím si, že když firma roste a roste, lze dobře uřídit, když vznikne korporátní struktura, která přinese pevně vymezené pravomoce, zodpovědnosti, a tedy i skvěle fungující tým,“ doplňuje Libor Čížek.

quote icon

Hodně se mění komunikace vize, komunikace strategie, ale i jakéhokoliv úkolu. Například naši country manažeři, kteří stojí za jednotlivými jazykovými verzemi našeho softwaru, mají intranet, kde si společně sdílejí například věci, které se jim povedly, nebo které zkoušeli a na jejich trhu nefungovaly, ale jinde by fungovat mohly. Jakmile jsme takto umožnili sdílet know-how, mělo to na firmu obrovský efekt.

Patrik Dzurenda, Co-CEO, Livesport

Rada čtvrtá: Globalizaci usnadňuje digitalizace

Díky digitalizaci lze řadu aktivit a procesů řešit vzdáleně. I proto se Česká republika coby geograficky i ekonomicky menší země může stát hlavní sídlem sebevětší mezinárodní společnosti. A přestože centralizace řízení firmy nutně znamená přesun kompetencí lokálních týmů směrem nahoru, stále musí být dostatečně samostatné. Nutná je proto kvalitní komunikace mezi všemi složkami procesů, a zvláště důležité je potom sdílení know-how, jak zdůrazňuje Patrik Dzurenda.

Majitelé rodinných podniků nesmí s plánováním nástupnictví otálet. Klíčem k hladkému předání je kvalitní strategie

Číst více arrow-right-icon
Ilustrační obrázek: Majitelé rodinných podniků nesmí s plánováním nástupnictví otálet. Klíčem k hladkému předání je kvalitní strategie
Czech Best Managed Companies Nejlépe řízené firmy

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right