Lidé 

Jeden den v kůži konzultanta aneb Ze školní lavice rovnou ke klientovi

Jeden den, který odhalí slasti a strasti práce konzultanta. Jeden den, který může nastartovat kariéru. To je projekt Zažij Management Consulting, který dává vysokoškolákům šanci stát se na jeden den konzultantem, pod odborným vedením řešit případovou studii a setkat se s experty z Deloitte. Ti nejtalentovanější studenti pak mohou získat i pracovní nabídku.

 

Jak vlastně vypadá práce konzultanta, v čem se musí orientovat a co všechno by měl zvládat? A může taková práce bavit každého? Není nic lepšího, než si to vyzkoušet na vlastní kůži a nejlépe ještě během studia. O tom jsou přesvědčeni i naši konzultanti z týmu Finance Transformation, kteří na začátku každého semestru organizují akci Zažij Management Consulting. Na to, jak akce probíhá a v čem je jedinečná, jsme se zeptali Dominiky Štěrbákové a Zuzky Havlíkové z týmu Finance Transformation.

Proč jste vlastně s akcí Zažij Management Consulting přišli?

Zjistili jsme, že studenti mají často problém představit si, co se pod prací konzultanta skrývá a tím pádem ani nevědí, jestli by je něco takového bavilo. Chtěli jsme jim proto dát šanci, aby si to mohli sami vyzkoušet. Projekty, které studenti v průběhu dne řeší, reflektují zaměření našeho týmu.

Co si s vámi studenti vyzkouší a jak to probíhá?

Studenti pracují v týmech, do kterých je rozdělíme my tak, aby byly týmy vyvážené, například z hlediska studijního zaměření. Ráno od nás dostanou zadání, které ale ještě specifikuje přímo klient, pro něhož budou pracovat. Každý tým má potom během celého dne k dispozici svého mentora – člena z našeho Finance Transformation týmu. Ten sleduje, aby se nikdo nedostal do slepé uličky a kdykoliv může poradit. Odpoledne potom týmy prezentují svůj návrh přímo klientovi.

Pro koho je akce určena?

Jedná se o šanci pro studenty magisterského studia nebo čerstvé absolventy, výjimečně se tam objeví i studenti bakalářského programu. Studijní zaměření ani pracovní zkušenosti nejsou rozhodující, je ale zřejmé, že by zájemci měli mít alespoň základní ekonomické znalosti. To ale neznamená, že se mohou hlásit jen lidé z VŠE, naopak máme rádi rozmanitost.

Jak se akce Zažij Management Consulting zúčastnit?

Studenti mají šanci se přihlásit vždy na začátku semestru, kdy stačí vyplnit registrační formulář. Na jeho základě pak vybíráme asi 20 lidí, zpravidla asi tak z 50 zájemců. Aby vám nic neuniklo, doporučujeme sledovat náš web jsmedeloitte, Facebook, Twitter nebo LinkedIn.

S kým tedy týmy během dne spolupracují?

Týmy doprovázíme celým dnem my, komunikují se svým mentorem i s klientem, což je zpravidla někdo z Deloitte na vedoucí pozici. Chceme ale, aby to pro všechny bylo co nejpestřejší a autentické, a proto musí také vyhledat pomoc některých našich expertů, často jde například o oblast technologií. To skutečně reflektuje naši práci, protože i my musíme občas pro radu za experty z celé řady odvětví a radit se s nimi, abychom byli schopni najít to nejlepší řešení. Nikdo totiž není vševědoucí a spolupráce napříč odděleními je základ.

Co všechno musí studenti zvládnout?

V zásadě musí zvládnout vyřešit business case, v němž zohledňují jak naše zadání, tak požadavky a cíle samotného klienta. Dále musí identifikovat slabá místa v procesu a navrhnout nějaká vylepšení, často právě skrze technologie. Také se věnují projektovému řízení, tedy vymýšlí nějaký jednoduchý plán implementace navržených změn. Nakonec týmy své řešení prezentují klientovi a reagují na jeho dotazy.

A jak je to s těmi nabídkami práce pro talentované studenty? Už se to někdy skutečně stalo?

Ano, stalo. Díky Zažij Management Consulting jsme získali naši talentovanou kolegyni Zuzku. Tu jsme si ještě na akci vytipovali jako tzv. superstar a hned jsme tušili, že by byla skvělou posilou pro náš tým. Je ale dobré říci, že nabídka práce není nikdy samozřejmostí, a i když někoho oslovíme, tak musí přirozeně projít klasickým výběrovým řízením, nicméně už s doporučením od svého mentora, což se určitě hodí. Je to ale skvělá cesta, jak navázat spolupráci, a to oboustranně. Pro nás je užitečné vidět, jak studenti pracují a hledat mezi nimi talenty, oni naopak poznají, jaký je nejen náš tým, ale i další lidi v Deloitte a naše firemní kultura.

„Na akci jsem se přihlásila, abych zjistila, o čem práce konzultanta je, že to celé skončí mým nástupem do Deloitte, mě vlastně ani nenapadlo. Celý den určitě předčil mé očekávání, líbila se mi atmosféra i to, s kolika lidmi jsem se seznámila. Především jsem si ale vyzkoušela vše v praxi a řekla si, že podobnou práci si v budoucnu zkusím najít. Deloitte byl ale rychlejší a oslovili mě sami.“ Zuzka Koudelková, posila týmu Finance Transformation.

Jak vypadá ideální kandidát na konzultanta?

  • Je schopný rychle chápat nové věci a učit se, protože každý projekt může být úplně jiný
  • Zvládá odlišit podstatné věci od těch nepodstatných
  • Má zájem o nové technologie a jejich využití ve financích
  • Je iniciativní a se smyslem pro dotahování úkolů do zdárného konce
  • Má základní ekonomické znalosti, což sledujeme i při výběrovém řízení, kdy testujeme chápání fungování financí ve firmě

Poznejte Finance Transformation tým

Jako součást oddělení Advisory Services v Deloitte Česká republika se tým nevěnuje pouze finančnímu sektoru, jak by se z názvu mohlo zdát. Nabízí služby napříč všemi sektory a jejich typickým klientem je finanční ředitel. Projekty se mezi sebou mohou lišit, ale specializace ve třech oblastech je jasná – plánování, rozpočtování & forecasting, process excellence v oblasti financí a účetnictví a CFO strategie.

Technologie  Lidé 

Práce odkudkoliv jako trend blízké budoucnosti. Jak se virtualizace organizací promítne na obsahu práce?

Díky přesunu zaměstnanců na home office v době pandemie se podařilo zachovat kontinuitu provozu celé řady firem. Zároveň s tím se ukázalo, že model práce z domova mnoha zaměstnancům vyhovoval. Vyjít těmto pracovníkům vstříc, a přitom si zachovat dobré výsledky, je proto novou výzvou pro zaměstnavatele i teamleadery. Řešením může být tzv. hybridní pracovní místo nebo umožnění práce odkudkoliv. Co tyto modely obnáší? Jak se s jejich zavedením promění nároky na práci samotnou? A jak svou firmu na nové formy distanční práce vůbec připravit? To jsou jen některé z mnoha otázek, které by si měla pokládat každá moderní organizace. 

22. 7. 2021
Lidé 

Zaměstnanci se postupně vrací do kanceláří. Jak je udržet spokojené i po roce stráveném na home office?

Fyzická i duševní pohoda zaměstnanců je pro mnoho firem již delší dobu zásadním tématem. Wellbeing společnosti intenzivně řešily ještě před nástupem koronavirové pandemie, současná situace ale tento trend ještě akcelerovala a fyzické a psychické zdraví zaměstnanců se tak stalo klíčovým elementem pro její zvládnutí. Proč je wellbeing zaměstnanců důležitý? A jaká je v tomto směru role firem po návratu zaměstnanců do kanceláří? Těmto a dalším otázkám jsme se věnovali v našem live streamu. 

28. 6. 2021
Technologie  Lidé 

Kancelářím odzvonilo. Home office se během pandemie osvědčil, firmy plánují do budoucna umožnit práci odkudkoli

Home office se v důsledku koronavirové pandemie stal poměrně často skloňovaným pojmem. A je zřejmé, že trend přesouvání pracovního místa do našich domovů (resp. mimo kancelář) bude mít vliv na naši práci i do budoucna. Není proto radno jej podceňovat – na jedné straně sice přináší zaměstnancům pohodlí a flexibilitu, na straně druhé může být i zdrojem stresu a frustrace. Podívejte se společně s námi pod pokličku budoucnosti práce a pracovního prostředí a zjistěte, jak mohou společnosti nastavit efektivní a udržitelný model práce odkudkoliv a stát se virtuálními organizacemi. Tentokrát se zaměříme na téma pracovního místa. 

28. 5. 2021