Lidé Jeden den v kůži konzultanta aneb Ze školní lavice rovnou ke klientovi
Jeden den, který odhalí slasti a strasti práce konzultanta. Jeden den, který může nastartovat kariéru. To je projekt Zažij Management Consulting, který dává vysokoškolákům šanci stát se na jeden den konzultantem, pod odborným vedením řešit případovou studii a setkat se s experty z Deloitte. Ti nejtalentovanější studenti pak mohou získat i pracovní nabídku.
Jak vlastně vypadá práce konzultanta, v čem se musí orientovat a co všechno by měl zvládat? A může taková práce bavit každého? Není nic lepšího, než si to vyzkoušet na vlastní kůži a nejlépe ještě během studia. O tom jsou přesvědčeni i naši konzultanti z týmu Finance Transformation, kteří na začátku každého semestru organizují akci Zažij Management Consulting. Na to, jak akce probíhá a v čem je jedinečná, jsme se zeptali Dominiky Štěrbákové a Zuzky Havlíkové z týmu Finance Transformation.
Proč jste vlastně s akcí Zažij Management Consulting přišli?
Zjistili jsme, že studenti mají často problém představit si, co se pod prací konzultanta skrývá a tím pádem ani nevědí, jestli by je něco takového bavilo. Chtěli jsme jim proto dát šanci, aby si to mohli sami vyzkoušet. Projekty, které studenti v průběhu dne řeší, reflektují zaměření našeho týmu.
Co si s vámi studenti vyzkouší a jak to probíhá?
Studenti pracují v týmech, do kterých je rozdělíme my tak, aby byly týmy vyvážené, například z hlediska studijního zaměření. Ráno od nás dostanou zadání, které ale ještě specifikuje přímo klient, pro něhož budou pracovat. Každý tým má potom během celého dne k dispozici svého mentora – člena z našeho Finance Transformation týmu. Ten sleduje, aby se nikdo nedostal do slepé uličky a kdykoliv může poradit. Odpoledne potom týmy prezentují svůj návrh přímo klientovi.
Pro koho je akce určena?
Jedná se o šanci pro studenty magisterského studia nebo čerstvé absolventy, výjimečně se tam objeví i studenti bakalářského programu. Studijní zaměření ani pracovní zkušenosti nejsou rozhodující, je ale zřejmé, že by zájemci měli mít alespoň základní ekonomické znalosti. To ale neznamená, že se mohou hlásit jen lidé z VŠE, naopak máme rádi rozmanitost.
Jak se akce Zažij Management Consulting zúčastnit?
Studenti mají šanci se přihlásit vždy na začátku semestru, kdy stačí vyplnit registrační formulář. Na jeho základě pak vybíráme asi 20 lidí, zpravidla asi tak z 50 zájemců. Aby vám nic neuniklo, doporučujeme sledovat náš web jsmedeloitte, Facebook, Twitter nebo LinkedIn.
S kým tedy týmy během dne spolupracují?
Týmy doprovázíme celým dnem my, komunikují se svým mentorem i s klientem, což je zpravidla někdo z Deloitte na vedoucí pozici. Chceme ale, aby to pro všechny bylo co nejpestřejší a autentické, a proto musí také vyhledat pomoc některých našich expertů, často jde například o oblast technologií. To skutečně reflektuje naši práci, protože i my musíme občas pro radu za experty z celé řady odvětví a radit se s nimi, abychom byli schopni najít to nejlepší řešení. Nikdo totiž není vševědoucí a spolupráce napříč odděleními je základ.
Co všechno musí studenti zvládnout?
V zásadě musí zvládnout vyřešit business case, v němž zohledňují jak naše zadání, tak požadavky a cíle samotného klienta. Dále musí identifikovat slabá místa v procesu a navrhnout nějaká vylepšení, často právě skrze technologie. Také se věnují projektovému řízení, tedy vymýšlí nějaký jednoduchý plán implementace navržených změn. Nakonec týmy své řešení prezentují klientovi a reagují na jeho dotazy.
A jak je to s těmi nabídkami práce pro talentované studenty? Už se to někdy skutečně stalo?
Ano, stalo. Díky Zažij Management Consulting jsme získali naši talentovanou kolegyni Zuzku. Tu jsme si ještě na akci vytipovali jako tzv. superstar a hned jsme tušili, že by byla skvělou posilou pro náš tým. Je ale dobré říci, že nabídka práce není nikdy samozřejmostí, a i když někoho oslovíme, tak musí přirozeně projít klasickým výběrovým řízením, nicméně už s doporučením od svého mentora, což se určitě hodí. Je to ale skvělá cesta, jak navázat spolupráci, a to oboustranně. Pro nás je užitečné vidět, jak studenti pracují a hledat mezi nimi talenty, oni naopak poznají, jaký je nejen náš tým, ale i další lidi v Deloitte a naše firemní kultura.
„Na akci jsem se přihlásila, abych zjistila, o čem práce konzultanta je, že to celé skončí mým nástupem do Deloitte, mě vlastně ani nenapadlo. Celý den určitě předčil mé očekávání, líbila se mi atmosféra i to, s kolika lidmi jsem se seznámila. Především jsem si ale vyzkoušela vše v praxi a řekla si, že podobnou práci si v budoucnu zkusím najít. Deloitte byl ale rychlejší a oslovili mě sami.“ Zuzka Koudelková, posila týmu Finance Transformation.
Jak vypadá ideální kandidát na konzultanta?
- Je schopný rychle chápat nové věci a učit se, protože každý projekt může být úplně jiný
- Zvládá odlišit podstatné věci od těch nepodstatných
- Má zájem o nové technologie a jejich využití ve financích
- Je iniciativní a se smyslem pro dotahování úkolů do zdárného konce
- Má základní ekonomické znalosti, což sledujeme i při výběrovém řízení, kdy testujeme chápání fungování financí ve firmě
Poznejte Finance Transformation tým
Jako součást oddělení Advisory Services v Deloitte Česká republika se tým nevěnuje pouze finančnímu sektoru, jak by se z názvu mohlo zdát. Nabízí služby napříč všemi sektory a jejich typickým klientem je finanční ředitel. Projekty se mezi sebou mohou lišit, ale specializace ve třech oblastech je jasná – plánování, rozpočtování & forecasting, process excellence v oblasti financí a účetnictví a CFO strategie.