Deloitte živě 

Kariéra v Risk Advisory: Připoj se k revoluci v projektovém řízení

Vystudovaný ekonom, ajťák, auditor nebo třeba právník. Ti všichni najdou uplatnění v týmu Risk Advisory, pokud je láká IT a byznys, mají smysl pro analýzu a dobré komunikační schopnosti. Jako konzultanti pak pomáhají firmám s agilní transformací, tedy se zefektivněním procesů, získáním konkurenčních výhod či odolností vůči krizím. Jaká je přesná práce agilního specialisty v Deloitte? Své o tom ví Jakub Höll, senior manažer v oblasti operačních rizik.

Zatímco dříve byla agilní transformace spojená výhradně s oblastí IT, dnes se s ní můžeme setkávat i řadě jiných odvětví, jako jsou například finance, HR, marketing a další. Jakub Höll, senior manažer z oddělení Risk Advisory, se v rámci své profese zabývá mimo jiné tématy spojenými s projektovým řízením, ochranou osobních údajů, managementem IT projektů a řadou dalších. A všechny tyto disciplíny (ale i řadu dalších) významným způsobem doplňuje právě zmíněná agilní transformace. Ta je pro firmy ideálním způsobem, jak mohou inovovat a zefektivnit své procesy, získat konkurenční výhodu, ušetřit čas i peníze, nabídnout lepší zákaznickou zkušenost a přidanou hodnotu, ale také se stát odolnějšími vůči krizím.

Bez odborné pomoci transformovat nelze

„Agilní transformace firmy bývá velmi rozsáhlý projekt, který zahrnuje řadu kroků. Mezi ty nejzásadnější patří jednoznačně nastavení správného mindsetu organizace a týmů – změnit se musí jejich struktura, agenda jednotlivých lidí, vize, strategie a tak dále. Také musí přijít agile coach, který pomůže firmě naplnit principy agility a bude dohlížet na jejich dodržování. A s hledáním a implementací těchto řešení a metodik pomáhají firmám právě naši konzultanti, kteří na obdobných projektech participují jak lokálně, tak i s experty z jiných Deloitte kanceláří globálně,“ vysvětluje Jakub Höll. Tým Deloitte Risk Advisory navíc poskytuje klientům řešení nezávisle na tom, v jakém oboru firma podstupující transformaci působí, a to vyžaduje ze strany poradců všeobecný rozhled i odhodlání neustále se vzdělávat.

„Aby se člověk mohl stát konzultantem a pracovat v oblasti poradenství obecně, prochází na začátku kariéry standardními poradenskými projekty, kde se setkává s širokým spektrem témat, oborů a klientů. Díky této průpravě se zvládne vypořádat s byznysovými otázkami a výzvami, které konzultanti v Deloitte řeší na denní bázi. Tato zkušenost následně slouží také jako taková prerekvizita pro zvládnutí agilních rolí,“ říká Jakub Höll a dodává, že role konzultanta v agilním poradenství má v rámci oddělení/týmů/firem širší záběr. Zároveň ale připomíná, že individuální cesty jsou různé.

„Limitem rozhodně není obor vzdělání, naopak – uplatnění najde stejně dobře vystudovaný ekonom jako ajťák nebo třeba právník. Důležitý je zájem o IT a procesy a byznys obecně, dále ale také smysl pro analytiku a dobré komunikační dovednosti,“ říká Jakub Höll a doplňuje, že díky různým zaměřením jednotlivých lidí získává tým na flexibilitě a komplementaritě.

5 vlastností dobrého agilního poradce

  1. Rozhled. Základní hodnoty a principy agility jsou dané, firem a oblastí, kde je aplikovat, je však bezpočet. Dokázat odlišit, jaké procesy fungují ve velkých bankách a jaké zase v menších společnostech a startupech, je proto nezbytné.
  2. Ochota učit se. Pokud je však pro agilního specialistu nějaká oblast či řešení novinkou, bez problému si své znalosti doplní. Kolegové s patřičnou komplementární odborností mu budou oporou.
  3. Inovativní přístup. Zaběhnuté principy a ověřené postupy občas zkrátka nestačí. Najít i přesto vhodné řešení je však potřeba. Kreativita je proto velmi ceněnou vlastností konzultanta.
  4. Podpora. Asistence a spolupráce při agilní transformaci je potřeba před zahájením, v průběhu, ale i po dokončení projektu. V tomto případě to platí ve směru od poradce ke klientovi, ale i naopak.
  5. Trpělivost. Projekt agilní transformace je zpravidla náročným úkolem, který se neodehraje přes noc. Je proto potřeba se připravit na dlouhou cestu, na jejímž konci je však hmatatelný úspěch mimo jiné v podobě vyšší efektivity týmů a lepší zákaznické zkušenosti. Samozřejmostí je úzká spolupráce poradenské společnosti s klientem po celou dobu životního cyklu projektu.

Máte zkušenosti v oblasti poradenství nebo s agilním řízením a chcete je nadále rozvíjet? Anebo chcete svou kariéru v této oblasti nastartovat? Neváhejte a podívejte se na aktuální pracovní nabídku u nás v Deloitte. Všechna volná místa najdete na webu jsmedeloitte.cz. Ozvěte se nám s vaším CV a kdo ví – možná hledáme právě vás!

A pokud váháte, zda máte dostatek zkušeností s agilním řízením a zda jste tedy vhodným kandidátem, nemusíte – i s tím vám v Deloitte pomůžeme. Pro naše zaměstnance pořádáme interní kurzy, na kterých vás s tématem agilního řízení seznámíme od A a Z.

Agilní přístup a role IT

„Úplně na začátku stojí typicky snaha firem změnit své procesy, protože přestanou být pro jejich potřeby dostačující, objevují se chyby a průběžné zpomalení. K tomuto rozhodnutí dospějí firmy obvykle poté, co se rozrostou do nějaké bodu a uvědomí si, že je potřeba začít fungovat jinak, transparentněji, efektivněji, zkrátka moderně,“ popisuje motivaci firem Jakub Höll. Pouze o drobných úpravách a vylepšeních však nemůže být řeč: „Stát se agilní organizací vyžaduje komplexní nastavení systému fungování, a to přesně v duchu platných principů. Potřeba je typicky částečná reorganizace, změna struktury firmy, již zmíněné nové nastavení týmů, volba a implementace vhodných technologických řešení a podobně.“

Agilní projektové řízení v době krize: Jak efektivně transformovat tradiční firmu na moderní společnost?

Číst více arrow-right-icon
Ilustrační obrázek: Agilní projektové řízení v době krize: Jak efektivně transformovat tradiční firmu na moderní společnost?

Principy agilního řízení své kořeny v IT nezapřou – v současnosti k této transformaci přistupují převážně různé technologické startupy, finanční instituce, firmy z oblasti digitálního vývoje, automotive, telekomunikací a další technologičtí hráči. „Nejvíce sledujeme zájem o agilní transformaci u technologicky a digitálně založených firem, což dává smysl, protože tento způsob řízení je velmi systematický, svými principy může připomínat dobře naprogramovaný software. Zájem mají ale například i banky – největším boomem digitalizace a agilní transformace procházejí posledních několik let.“

Jak probíhá a co přináší agilní transformace

Konzultant je svého druhu průvodce agilní transformací, jeho práce je velmi pestrá a klient od klienta jiná. Typicky se ale také jedná o běh na dlouhou trať, protože transformační projekty obvykle trvají měsíce, často i roky, a to v závislosti na velikosti firmy a komplexitě proměny. Každý projekt ale začíná dialogem: „Na začátku zjistíme, s jakými problémy se klient potýká, co potřebuje zlepšit. Následuje analýza klientova prostředí, v rámci které zjistíme, jaké jsou možnosti a zda jsou klientovy představy reálné, případně jak transformaci pojmout. Je důležité, aby klient pochopil filozofii agility, bez toho zkrátka nemůže být projekt úspěšný,“ vysvětluje Jakub Höll.

K úspěšné agilní transformaci vedou malé krůčky, nic nelze uspěchat. Musí dojít k reorganizaci firemní struktury, změně agendy některých zaměstnanců či optimalizaci procesů. „Často spolupracujeme s dalšími odděleními Deloitte, leckdy je potřeba pohled odborníka například na technologie, finance, právo a podobně. A mít toto všechno pod jednou střechou je jednoznačně benefitem,“ říká Jakub Höll.

Zvláštní roli v procesu agilní transformace hraje také již zmíněný agile coach. To je zpravidla externí osoba, která stojí mimo strukturu transformované společnosti a která z této pozice dohlíží na průběh projektu. Jakub Höll však upozorňuje, že v Česku je expertních agile coachů s dlouholetými zkušenostmi poměrně málo. Deloitte nicméně s řadou z nich na externí bázi spolupracuje, a klientským firmám tak může nabídnout skutečně komplexní a maximálně profesionální služby. A pro mladší konzultanty je to navíc příležitost sledovat při práci skutečné mistry v oboru.

Jak sestavit efektivní agilní tým? Důležití jsou ohleduplní kolegové, silný lídr i proaktivní Scrum Master

Číst více arrow-right-icon
Ilustrační obrázek: Jak sestavit efektivní agilní tým? Důležití jsou ohleduplní kolegové, silný lídr i proaktivní Scrum Master

Motivace k transformaci? Konkurenční výhoda i efektivita

Výsledkem úspěšné agilní transformace je v podstatě nová firma, přinejmenším co do jejího fungování. Agilní firma je oproti klasické více flexibilní, využívá inovativních postupů a řešení, a může mít tak konkurenční výhodu.

Jedním z nejdůležitějších výsledků transformace je zlepšení zákaznické zkušenosti. Zákazníci mohou s firmou komunikovat a interagovat rychleji a efektivněji, jejich potřeby jsou úspěšně naplňovány, poskytované služby či produkty se dostávají k zákazníkům ve správné podobě a správnou cestou. A díky tomu se tito spokojení zákazníci k firmě rádi opakovaně vrací.

Agilní transformace také společnostem šetří čas a peníze. Agilní týmy fungují totiž rychleji a lepé, dovedou také lépe reagovat na případné krize. I samotní zaměstnanci těchto firem vykazují lepší výkony, protože jejich práce je dobře organizovaná, smysluplná a má vyšší přidanou hodnotu pro finální produkt/výstup. A to je pádná motivace, pro kterou stojí se na cestu transformace vydat.

Kariéra v Deloitte

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right