Nemovitosti 

Seriál ikony stavebnictví: Markthal Rotterdam

Rotterdam je město známé především svým obrovským přístavem a klasickou nizozemskou architekturou. Ale také ikonickou stavbou Markthal Rotterdam. Unikátní tvar podkovy a využití skla z ní dělá jednu z nejvýraznějších budov tohoto přístavního města. Zjistěte, v čem je tato budova unikátní, a co všechno v sobě skrývá.

Během 2. světové války byl Rotterdam hustě bombardován, historické centrum téměř zcela zničené a začaly se v něm objevovat nové výškové budovy a stavby, které doposud neměly obdobu. Jednou z nich je také relativně nový projekt z dílny nizozemského architektonického studia MVRDV.

Historie Markthal se začala psát v roce 2004, kdy byla městem vypsaná soutěž na návrh a realizaci nové tržnice v části Binnenrotte. Záměrem bylo vytvořit prostor, který by doplnil stávající vnější tržiště, poskytnul možnost bydlení v centru a rovněž zvýraznil východní část centra města. Vítězný návrh vzešel od architektů ze studia MVRDV, kteří měli zkušenosti například z tvorby nizozemského pavilonu na Světové výstavě v Hannoveru nebo konverzi obilného sila v Kodani.

Koncept budovy byl v mnohých oblastech protichůdný. Objekt měl být co nejvíce otevřený a přilákat tak veřejnost a rovněž poskytovat úkryt před větrem. Autoři toho dosáhli poměrně jednoduchou myšlenkou – tvarem podkovy dokázali zabezpečit splnění obou požadavků. Tvarem budovy ale zajímavá řešení teprve začínají. Aby mohl být zachován dojem přístupnosti, obě fasády jsou vyhotoveny ze skla a návštěvníkům tak nabízejí denní světlo v každém místě tržnice. Vnější strany podkovy jsou pak určeny pro menší obchody, restaurace nebo bary a vyšší podlaží mají lodžie pro apartmány. Celá stavba je navíc obložena přírodním kamenem v barvě okolních chodníků, čímž je zvýrazněn nový prostor – interiér tržnice.

Pro maximální osvětlení interiéru musely být fasády navrženy bez rámů nebo jakýchkoliv podpůrných konstrukcí. Řešení se našlo v lanové fasádě, která připomíná výplet tenisové rakety. Na mřížce tvořené ocelovými lany do výšky až 32 metrů a šířky 42 metrů tak spočívá více než 620 skleněných tabulí oddělujících vnitřní svět od vnějšího. Tahle fasáda je sice v Evropě unikátní, nicméně pro tento projekt představovala jediné možné řešení. Vzhledem k tomu, že stavba je přístupná ze všech stran, byly obslužné prostory jako sklady nebo parkoviště umístěny do 4 podzemních podlaží. Východ z nich pak ústí tunelem mimo budovu na malé náměstí před ní. K přístupu k bytovým jednotkám, kterých je zde celkem 228, mohou obyvatelé využít 6 samostatných vchodů vedoucích k výtahovým halám, které se vzhledem ke tvaru objektu s přibývajícími podlažími zmenšují.

Markthal Rotterdam v číslech

Počet výtahů a eskalátorů: 26
Pronájem apartmánu přes Airbnb: od 180 €/noc
Prodejní plocha tržnice: 4 600 m2
Celková podlažní plocha: 11 800 m2
Počet návštěvníků za rok: 8 000 000
Výše nákladů na výstavbu: 178 000 000 €
Prodejní cena posledního volného apartmánu: 276 000 €

Díky atypickému tvaru mají vždy dva apartmány alespoň jedno okno orientováno do interiéru tržnice a každý apartmán má také okna směřující na stranu prosklené fasády. Ve vnitřním prostoru na první pohled zaujme hned několik prvků. Prvním z nich je grafika pokrývající velkou část stropu a stěny. Jejím autorem je nizozemský umělec Arno Coenen a motivy jsou zejména ovoce, zelenina a rostliny – tedy čerstvé produkty místních farmářů prodávajících na tržnici. Dalším elementem jsou samotné stánky. Ty mohou být jednopodlažní s prosklenou střechou nebo dvojpodlažní, kde střecha slouží jako prostor pro prodejce nebo jako místo pro návštěvníky.

Markthal: Budova, která bere ohled na vnější prostředí

Pokud jde o vztah k vnějšímu prostředí, budova může jít příkladem pro mnoho podobných staveb. Dokáže totiž efektivně využít kombinaci všech svých funkcí k optimalizaci teploty a vnitřního mikroklima. To je zabezpečeno zejména promyšleným řešením fasády bez použití jakýchkoliv rozvodů či ventilačním systémem na střeše. Navíc je tepelné úložiště propojeno pod objektem s okolními budovami a umí tak podle potřeby dodávat teplo a chladit prostor i mimo vlastní interiér. Objekt je taktéž šetrný k místní fauně, konkrétně k místnímu ptactvu – na západní fasádě jsou záměrně umístěna hnízda a úkryty.

Budova Markthal tak představuje nový směr smýšlení, kdy architekti a samospráva tvoří významnou stavbu v centru města s cílem nabídnout obyvatelům nejenom tržnici, ale také nový koncept prodeje. V roce 2015 byla navíc ukončena rekonstrukce náměstí před budovou a turisté v tomhle přístavním městě tak mají možnost navštívit o jeden unikátní prostor více.

 

Zajímají vás další ikonické stavby? Sledujte naši rubriku Ikony stavebnictví.

Seriál ikony stavebnictví
Nemovitosti 

Na koupi bytu o rozloze 66 m2 bylo v Praze na podzim potřeba bezmála 7 milionů korun

Období podzimních měsíců září a října letošního roku přineslo na pražský rezidenční trh novinku v podobě počátku platnosti nového doporučení České národní banky pro poskytování hypotečních úvěrů. Na hodnocení jeho projevů a skutečného vlivu na trh je ještě příliš brzy, ale některé odlišnosti oproti předešlým obdobím je možné sledovat již nyní. Jaké? Podívejte se na náš aktuální Deloitte Develop Index. 

18. 12. 2018
Nemovitosti 

Češi spoří na nové bydlení nejdéle v Evropě, na průměrný byt potřebují více než 11 ročních platů

Porovnali jsme dostupnost bydlení ve 14 zemích Evropy a zjistili jsme, že Češi musí šetřit nejdéle v Evropě! Ke koupi bytu o rozloze 70 metrů čtverečních potřebují 11,3 průměrných ročních platů, což je nejvíce ze sledovaných zemí. Dotahují je druzí Britové s necelými deseti ročními platy, třetí jsou Francouzi s osmi. A komu je hej? Belgičanům! Těm na byt o uvedené rozloze stačí jen 3,7 ročních platů. Proč je na tom Česká republika nejhůře? Odpovědi přináší aktuální vydání Deloitte Property Indexu. 

22. 10. 2018