Lidé  Deloitte živě 

Tři cykly v životě zaměstnance. Aneb Jak na zaměstnaneckou zkušenost?

Pro čtyři pětiny HR a byznys lídrů je zaměstnanecká zkušenost tím nejdůležitějším tématem, které ve své každodenní praxi řeší, pouze 22 % z nich si ale myslí, že má právě tuhle oblast ve firmě dobře zvládnutou a že zaměstnancům dokáží nabídnout pozitivní zaměstnaneckou zkušenost. Zaměstanenecká zkušenost je klíčová, k pracovníkům bychom měli přistupovat stejně, jako k zákazníkům. Co dalšího zaznělo na konferenci Lidský kapitál 2018, kterou pořádala společnost Blue Events a Deloitte byl partnerem akce?

Zaměstnanecká zkušenost: Věc veřejná

V životním cyklu zaměstnance jsou tři fáze, přičemž každá z nich pochopitelně ovlivňuje to, jak se ve firmě cítí, jak jsou naplňována jeho očekávání nebo jaké dojmy v něm přetrvají, pokud z firmy odejde.

„Prvním kritickým momentem bývají první týdny, kdy zaměstnanec může velmi silně vnímat nesoulad mezi očekáváními, která získal během výběrového řízení, a realitou,“ uvedl Pavel Šimák, ředitel týmu poradenství v oblasti lidského kapitálu Deloitte. Možná to známe všichni: Přijdete do nové práce, a přestože firma o vašem nástupu věděla dlouho dopředu, nedokázala zavčasu zajistit pracovní pomůcky, notebook ani přístup do firemních systémů. A to dokáže znechutit…

Problémem je pak i nekonzistentní, nebo úplně chybějící systém řízení kariéry, kdy firma sama neví, do koho chce investovat, jak řídit kariéru u různých pozic nebo co vlastně její klíčoví lidé a týmy dělají. Pomyslná tečka na závěr? Neprofesionální a nekonzistentní proces řízení odchodu zaměstnanců. „Firmy si často neuvědomují, že hořkost nebo nepříjemný pocit, který zaměstnanec v tomto okamžiku zažívá, pak může snadno ventilovat navenek,“ připomněl Pavel Šimák. A teď to hlavní: V době sociálních sítí a vytváření online komunit, kde se sdílí zkušenosti, může jakýkoliv veřejně šířený názor ovlivnit reputaci dané společnosti…

Wellbeing: Osobní pohoda i štěstí v práci

Na životní cyklus navazuje i wellbeing, tedy osobní pohoda v práci. Ta je podle průzkumu Deloitte klíčová pro 92 % respondentů, v Česku tak patří mezi nejvýraznější trend v oblasti lidského kapitálu. Na trh vstoupila nová generace, pro níž je extrémně důležitý smysl práce, tedy nejen benefity materiálního rázu, ale například i syndrom vyhoření, který byl dříve tabu,“ vysvětlila Bára Riedl Černíková, Deloitte Chief Hapiness Officer.

Víte, co tvoří „wellbeing“? Kromě finanční složky, tedy platu a dalších bonusů, je to mentální složka zahrnující například wellness programy, dále pak sociální vztahy a složka fyzická – sem spadají dny zdraví, ovoce do kanceláře, permanentky do fitness či další sportovní a jiné akce. Jenže benefity mohou být paradoxně kamenem úrazu. „Zaměstnanci si velmi rychle zvyknou na to, že každou středu dostanou v kanceláři ovoce zdarma, ale jejich míru spokojenosti to nezvýší. Jakmile totiž dojde k přerušení dodávek ovoce, nebo k úplnému zrušení, míra nespokojenosti se zvýší. Takový benefit pak funguje kontraproduktivně,“ říká Bára Riedl Černíková. Smysluplné jsou proto benefity jako individuální rozvoj – péče o mentální zdraví, informace o tom, co je to syndrom vyhoření, a jak se mu dá předcházet.

Hlavně (ne)vyhořet…

Kdo je ohrožen syndromem vyhoření? Nejčastěji tři skupiny. Tou první jsou absolventi, kteří během své první pracovní zkušenosti zjišťují, že v rámci náborového systému měli jiné informace, nebo očekávali, že v praxi využijí jiné znalosti než ty, které uplatňují. Dochází tak k velkému propadu mezi očekáváním a realitou. Nevyhýbá se ani maminkám po rodičovské dovolené, pro něž je návrat do práce velkým stresorem.  A nakonec to může být kdokoliv, kdo dospěl do fáze, že je čas najít si novou práci. Tady pak pomáhá pohled nezaujaté osoby, s níž se společně kriticky podíváte na aktuální okamžiky v životě, ovšem z jiného pohledu. Ale úplně nejvíc pomáhá, když syndromu vyhoření předcházíte.

Wellbeing Zaměstnanecká zkušenost HR trendy Lidský kapitál
Technologie  Deloitte živě 

Tech firmy a startupy pozor! Startuje další ročník žebříčku Deloitte Technology Fast 50

Tohle je hlášení pro všechny technologické firmy. Startuje další ročník žebříčku Deloitte Technology Fast 50, který hledá padesátku nejrychleji rostoucích technologických firem z regionu střední Evropy. Palubní vstupenky pro vás už máme, zbytek je na vás - gate se uzavře 31. července 2019. Nepropásněte příležitost, zabojujte jako české firmy Prusa Research a Kiwi.com, které středoevropský žebříček ovládly dva roky po sobě. 

21. 5. 2019
Lidé  Deloitte živě 

HR Meeting 2019: Připravte se. Už brzy bude vaším kolegou robot. Nebo spíš zetkař?

Nové technologie, generace Z, zaměstnanecká zkušenost i důraz na duševní zdraví – čtyři klíčová slova, která rezonovala celým HR Meetingem 2019, jehož byl Deloitte partnerem. Projděte si naši reportáž přímo z akce, která vám napoví, jak se připravit na kolegu – robota, budoucnost pracovního prostředí, duševní hygienu i tolik omílanou generaci Z. 

16. 5. 2019
Lidé 

Lidský kapitál v Česku: zaměstnanecká zkušenost je pro firmy prioritou, v praxi je na ni připravena zhruba třetina

Přestože je zlepšení zaměstnanecké zkušenosti s důrazem na lidský přístup prioritou pro 86 % českých společností, většina respondentů ji v našem průzkumu jako nejdůležitější nehodnotí – v rámci připravenosti se objevila až na sedmém místě z deseti. V praxi je na ni navíc připraveno pouze 36 % českých respondentů. To o dost lépe v kramflecích se firmy cítí, pokud jde o vzdělávání, mobilitu talentů a jejich získávání. Proti zahraničí ale zase pokulhávají v oblasti odměňování. Jaké další trendy letos zformují tuhle oblast? Prozkoumejte náš rozsáhlý průzkum v oblasti lidského kapitálu, kterého se zúčastnilo bezmála 10 tisíc respondentů ze 119 zemí včetně ČR. 

13. 5. 2019