Deloitte živě 

Zápisky z cest: Američané jsou velmi přátelští a pozitivní, ani v náročných situacích neztrácejí úsměv na tváři

Už od 19. století přijížděli Evropané do USA žít svůj „americký sen“. Dnes už to zní možná trochu jako klišé, přesto mnoho lidí – ať už Američanů nebo zahraničních návštěvníků – tento fenomén stále něčím láká. A tak trochu vlastně zlákal i mě. Jmenuji se Lubomír Cupal a v rámci mezinárodního programu Deloitte jsem se se svou rodinou vydal do USA, kde ve zdejší kanceláři pracuji jako konzultant auditního týmu. Do Česka se po bezmála dvou letech vracím letos v červnu a přivážím si s sebou nespočet zážitků a zkušeností, pracovních i životních. A možná i kousek toho pověstného amerického snu.

Proč jsem si pro svůj pracovní pobyt zvolil právě USA? Vlastně to byla kombinace náhody a mé chuti vycestovat mimo Česko. Tato touha se ve mně naplno probudila, když jsem v minulosti navštívil pracovně na několik týdnů JAR. Byl to nezapomenutelný zážitek, sice poměrně krátký, ale zato přelomový. V práci jsem potom zjišťoval, jaké další možnosti v tomto ohledu Deloitte nabízí, a po konzultaci s kolegou s podobnou zkušeností jsem se rozhodl ucházet se v rámci Global Mobility Programu o delší pracovní příležitost v USA.

Global Mobility Program

V rámci tohoto projektu dostávají zaměstnanci Deloitte příležitost vyzkoušet si práci ve firemní kanceláři kdekoli na světě. Délka pobytu se může pohybovat v řádu několika měsíců, ale i let, vše záleží na dohodě. Zaměstnanci tak dostávají příležitost dostat se k projektům ve stejném oboru, ale v úplně jiném prostředí, než jsou zvyklí, a získat nové zkušenosti, kontakty, inspiraci i zážitky. A to vše mohou následně po návratu uplatnit ve své domácí kanceláři.

Reakce mých nadřízených i kolegů byla jednoznačně pozitivní, v mém cestovatelském odhodlání mi byli všichni velmi nápomocní. A že to chtělo hodně podpory – výběrové řízení bylo poměrně náročné, důraz byl kladen zejména na znalost anglického jazyka. Poté, co jsem absolvoval všechny testy, pohovory a další nezbytnosti, jsem byl nakonec přijat. V září roku 2018 jsme se s manželkou a dcerou, které bylo toho času rok a půl, proto přestěhovali do Spojených států, kde jsem se stal zaměstnancem americké kanceláře Deloitte se sídlem v McLeanu ve Virginii, co by kamenem dohodil od Washingtonu, D.C.

Asi není překvapení, že tento americký Deloitte je oproti tomu českému významně větší, což je dáno podobou a velikostí amerického trhu. Samotné auditní oddělení kanceláře v McLeanu by pravděpodobně vydalo za celou českou kancelář. Kolegů-auditorů mám tedy stovky, těch nejbližších, se kterými pracujeme na témže klientovi, je něco přes deset.

Za celou dobu svého působení v USA pracuji na jednom jediném klientovi. A ne, opravdu to není tím, že by nebyli klienti nebo práce, přesně naopak – klient, pro kterého pracuji, je obrovská společnost, která poskytuje širokou škálu služeb a jejíž akcie jsou obchodované na burze. Z těchto důvodů je také moje práce auditora všechno, jen ne jednotvárná. Já a pár dalších kolegů věnujeme tomuto projektu veškerý svůj pracovní čas, jehož většinu trávíme právě v kancelářích klientské společnosti. Mou hlavní náplní práce je kontrola čtvrtletního reportingu společnosti, dále zodpovídám za testování manuálních či nestandardních účetních zápisů, mám na starosti audit účetních zápisů souvisejících s nákupem nebo akvizicí dalších firem, audit implementace nového účetní standardu apod. A při tom všem spolupracuji nejen se svými kolegy z McLeanu, ale i z kanceláří Deloitte mimo USA (v mém případě nejčastěji s Indií).

Práce samotná je poměrně náročná, někdy i hektická, veškerá činnost je velmi koncentrovaná – více meetingů, více administrativy, více deadlinů… Pracovní den začíná kolem 9. hodiny ráno a končí nejdříve kolem 7. hodiny večer. A když se blíží nějaká důležitá uzávěrka, zůstávám v práci i do noci. I přesto ale není toto tempo nezvládnutelné – každá dobrá práce je po zásluze odměněna, a proto i zaměstnanci dostávají řadu benefitů, mimo jiné i poměrně štědrou dovolenou, která – když si ji člověk alespoň trochu rozumně v kalendáři rozloží – mu zajistí dostatek času na odpočinek, rodinu a další aktivity.

Jak se změnila má práce v USA s příchodem COVID-19?

Tento článek jsem psal v období těsně před vypuknutím pandemie koronaviru. V současnosti, kdy je v platnosti celá řada bezpečnostních opatření, je situace v práci trochu jiná, zejména po stránce její praktické realizace. Vedení Deloitte rychle identifikovalo hrozbu koronaviru a postavilo se k situaci zodpovědně, a proto nařídilo práci z domu poměrně brzy.

Nyní tedy pracuji na home office, což má své výhody i nevýhody. Nespornou výhodou je možnost být s rodinou, toho si nesmírně cením. Trochu nevýhodou je nutnost více telefonovat a komunikovat elektronicky – zeptat se na nějakou drobnost kolegy, který sedí vedle vás, je přece jen pohodlnější, než si s ním vyměnit třeba čtyři e-maily. Na druhou stranu je to všechno v zásadě jen o zvyku a o „cviku“.

Nově teď každý týden také absolvuji hromadné telefonáty s americkým vedením Deloitte. Informují nás o ekonomické situaci USA a o krocích firmy na celonárodní úrovni. Dávají nám také různé tipy, jak komunikovat s klientem nebo jak správně pracovat z domova – kladou například velký důraz na to, aby zaměstnanci netrávili veškerý čas pouze prací, jelikož k tomu může „domácí kancelář“ svádět, a věnovali patřičný čas také rodině a odpočinku.

Příjemně mě překvapila povaha lidí v USA, hlavně jejich neutuchající energie. Ano, všichni víme, že Američané mají pověst velmi přátelských lidí, i přesto mě ale jejich upřímné pozitivní naladění překvapilo a nabíjí mě každý den. Na tomto místě bych ale chtěl podotknout, že toto je devíza kolegů ve všech kanceláří Deloitte. Co platí o Američanech obecně, platí obecně i pro deloiťáky – tak nějak přirozeně tato firma kumuluje lidi, kteří jsou na stejné vlně, lidi sympatické, ochotné a obětavé. V tomto jsou například americká a česká kancelář Deloitte naprosto stejné.

Je těžké ve zkratce shrnout, co mi tato moje americká etapa dala – je toho totiž opravdu hodně. Primárně tedy pracovní zkušenost – zpátky do Česka si přivážím nový a velmi efektivní přístup k práci, k řízení projektů, ke komunikaci s klienty a kolegy, o nových technických a oborových znalostech nemluvě. Dále zážitky, a nejen tedy ty pracovní – za dobu strávenou v USA jsme s rodinou stihli procestovat celou řadu států a navštívit bezpočet zajímavých míst (a ač se těžko vybírá, musím jednoznačně zmínit alespoň naprosto nezapomenutelnou návštěvu Národního parku Yellowstone). A na konec taky výzvu, protože to rozhodně nebylo naposledy, kdy jsem někam vycestoval, a inspiraci pro ostatní, že i „kancelářská“ práce může být zajímavá a může se stát lístkem na cestu kolem světa.

Chcete vědět, jak cestovali další naši kolegové z Deloitte? Přečtěte si například zápisky z cest Radovana Frola z Mexika, Markéty Pomohačové z Lucemburska nebo Terezy Kavan Klimešové z Japonska.

Zápisky z cest
COVID-19  Deloitte živě 

Známé osobnosti o vzdělávání v karanténě: Online výuka ukázala své limity, ale i příležitosti pro příště

Být rodičem v době koronaviru rozhodně nebylo snadné. Opatření, v rámci kterých byly ze dne na den uzavřeny všechny školy, zásadním způsobem narušila každodenní program nejen dětí školou povinných, ale také jejich rodičů. Na našem posledním webcastu „Deloitte for Schools“ jsme se zeptali členky představenstva České spořitelny Daniely Peškové, kardiologa Josefa Veselky, novináře Jindřicha Šídla či bývalého guvernéra ČNB Miroslava Singera na to, jak uplynulé měsíce hodnotí, a jestli by v online školním režimu dokázali pokračovat i nadále. 

29. 5. 2020
Deloitte živě 

Nejlépe řízené firmy Česka si ještě před krizí ověřily, že jejich strategie i procesy jsou dobře nastaveny

Co mají společného firmy jako Pilulka Lékárny, AKESO holding, Zásilkovna, HELUZ či ZLKL? Spolu s dalšími pěti patří mezi nejlépe řízené firmy Česka, které byly oceněny v prvním ročníku programu Czech Best Managed Companies 2020. V rámci tohoto programu Deloitte spolu s partnery oceňuje kvalitu řízení soukromě vlastněných firem včetně jejich managementu. Podle lídra programu BMC v České republice Miroslava Svobody dává ocenění směrem k veřejnosti signál, že firma je v tom, co dělá, opravdu dobrá: „Silná strategie a odolnost vůči externím vlivům jsou pak právě teď více než kdy jindy klíčové. Oceněné firmy měly příležitost, aby si všechno tohle ověřily ještě před vypuknutím krize.“ Přečtěte si, jak probíhal první ročník. 

25. 5. 2020
Deloitte živě 

Zásilkovna patří mezi nejlépe řízené firmy Česka. Jak se zásilkový prodej změnil během krize?

„Díky účasti v programu Czech Best Managed Companies jsme urychlili některé procesy zaměřené na digitalizaci firmy, tedy na její flexibilnější řízení. To nám v době pandemie opravdu hodně pomohlo. Dokázali jsme se tak vypořádat například s frontami na hranicích nebo s tím, že nám 66 logistických partnerů napříč celou EU začalo ze dne na den měnit podmínky,“ říká Simona Kijonková, CEO skupiny Packeta a zakladatelka Zásilkovny, která spolu s dalšími deseti firmami získala ocenění Deloitte Nejlépe řízená firma Česka 2020. 

25. 5. 2020