Lidé 

HR po koronaviru: změny na pracovním trhu, online nábory i rady, jak napsat životopis

Před vypuknutím koronavirové pandemie jste možná ani netušili, co všechno lze řešit na dálku přes internet: školní výuku, pracovní schůzky nebo třeba lékařské konzultace. Do online světa se naplno přenesly také pohovory, školení i nástupy nových zaměstnanců, kteří místo fyzické přítomnosti v kanceláři začínali pracovat na home office. Koronavirus rozšířil možnosti kariérního poradenství i pohovorů, a tak nějak celkově proměnil trh práce i HR. Jak se připravit na online pohovor? A jak správně napsat životopis, když jste se nedobrovolně ocitli na nové kariérní křižovatce? Pár tipů a rad od personalistů Deloitte v článku.

Kariérní poradenství pro zájemce o práci v Deloitte běželo naplno ještě před vypuknutím globální pandemie koronaviru, zaměřovalo se ale hlavně na studenty vysokých škol, kterým pomáhalo se startem kariéry. Pak ale přišla krize a bez práce se ocitli i zkušení lidé, kteří potřebovali konzultaci při hledání nového zaměstnání.

„V uplynulém období jsme zájemcům radili hlavně s tím, jak si správně napsat životopis, aby zvýšili svou šanci na přijetí,“ říká Iva Habrnálová, HR konzultantka v Deloitte. A dále doplňuje: „V případě, že si uchazeč už vybral pracovní nabídku, na niž chtěl odpovědět, pomáhali jsme mu CV upravit přímo na míru této konkrétní pozici. Velký zájem byl ale také o konzultace s ohledem na další kariérní směřování, například pokud vystudovali obor, kterému se už nechtějí nebo nemohou dále věnovat, a nyní nevědí, kde by se mohli uplatnit. Společně s personalistou pak hledali oblast, která by je bavila a která by jim dávala nový smysl.“

Na nabídku individuální konzultace reagovaly desítky lidí, což není překvapivé, reflektuje to aktuální vývoj na trhu práce. Smysl projektu je tak nesporný, pochvalné reakce mluví za vše, proto Deloitte s online kariérním poradenstvím pokračuje i nadále, i když se už svět zase vrací do normálu. Návrat do kanceláří nezastavil ani online pohovory. „I přes obrazovku monitoru jsme schopni vypozorovat spoustu věcí. U druhých kol chceme do budoucna zachovat obě dvě varianty, tedy jak online, tak offline – fyzicky. Jsme v tom flexibilní a kandidát si bude moci vybrat, jaká varianta mu více vyhovuje,“ doplňuje Iva Habrnálová.

HR okénko Deloitte: jak na CV, motivační dopis i online pohovory

5 kroků na cestě k úspěšnému online výběrku

1. Informace. Příprava by měla být podobná jako při osobním pohovoru. Pořád platí, že je důležité nastudovat si co nejvíce informací nejen o firmě a dané pracovní pozici, na niž se člověk hlásí, ale třeba i o konkrétním týmu. Spoustu informací o životě v Deloitte najdete na našem blogu dReport.cz či kariérním webu u výpisu pozic – uděláte si tak konkrétní představu o tom, jak to u nás funguje a na co byste se měli zeptat. A nebojte se ptát.

2. Technologie. U online pohovoru je naprosto klíčové, abyste si dopředu zmapovali techniku a nástroj, jehož prostřednictvím bude pohovor probíhat. Vyplatí se předem si danou aplikaci stáhnout, zkontrolovat, zda funguje odkaz od HR pro videokonferenci a samozřejmě také zvuk, obraz a wifi připojení.

3. Oblečení. I na online pohovor je důležité vhodně se obléknout. Vtípky o košili s kravatou doplněnou jen trenýrkami vypadají dobře na plakátu, v reálu by vám ale mohly srazit body. Nikdy nevíte, kdy se budete muset pro něco natáhnout nebo se zvednout, ani kam všude kamera dosáhne, pokud s počítačem nechtěně pohnete. Pokud jde o vhodnost oblečení, jste sice doma, ale pořád je to pohovor. Oblek nebo kostým pochopitelně nedává smysl. Ani domácí oděv či reklamní trička nebudou to pravé ořechové. Vede zlatá střední cesta a zdravý rozum.

4. Prostředí. Příprava klidného místa s odizolováním rušivých prvků, to je základ. Ideálně s bílou stěnou za zády, pokud takovou nemáte, zvolte třeba knihovnu, rozhodně ale ne prostor, kde máte fotky z pařby s kamarády či snad intimní kalendář nebo nánosy prachu s dalším nepořádkem. Předem si vyzkoušejte, co všechno vaše kamera pokryje. A nezapomeňte, že v reálu se dá opravdu poznat, pokud sedíte/ležíte v posteli. Někdy si člověk neuvědomí, co všechno může pohovor narušit, například domácí mazlíček, souběžný hlasitý pracovní hovor partnera, zapnutá myčka či příprava jídla v kuchyni, odkud zrovna vy voláte. Takové rušivé prvky pak mohou uvést do rozpaků vás i personalistu. Jsme ale jen lidé, a kdy jindy než právě teď se ukázalo, že vzájemné pochopení k nestandardním situacím je klíčové. Je ale jasné, že bez zapnuté kamery to nepůjde.

5. Čas. Vždycky se říkalo, že na pohovor byste neměli přijít ani příliš brzy, ale ani příliš pozdě. U toho online buďte připraveni v čase, kdy má začít, i kdybyste v „online místnosti“ měli na personalistu čekat. A vyhraďte si na něj dostatek času. Nejspíš ho nebudete chtít ukončit s tím, že musíte na poštu, protože za chvíli zavírají, když na obou stranách bude zájem o získávání dalších informací nebo pokládání doplňujících otázek. V opačném případě je to ale dobrá výmluva pro jeho ukončení. 🙂

CV je to, oč v první řadě běží

Kandidáti si často neuvědomují, že životopis je to jediné, co o nich HR v první chvíli ví, a že je bude posuzovat právě jen podle tohoto dokumentu. A to nejen z hlediska obsahu, ale také z pohledu formální úpravy celého životopisu. Neunikl vám ve vašem CV nějaký „nepodstatný“ detail? Máte tam vše, co je potřeba? A něco navíc?

  • Upravte každý životopis na míru pozici, o niž se ucházíte.
  • Uveďte nejvyšší dosažené vzdělání.
  • Nezapomeňte uvést pracovní pozice i s časovými údaji, kdy jste v daném zaměstnání působili.
  • U jednotlivých pracovních zkušeností je důležité popsat, co jste přesně dělali, na jakých projektech jste se podíleli nebo co se vám na dané pozici podařilo.
  • Uvádějte vždy relevantní informace, které souvisejí s nabízenou pozicí. A buďte konkrétní – kupříkladu pokud pozice vyžaduje týmovost, napište, že jste byli součástí desetičlenného týmu.
  • Není od věci uvést odkaz na váš LinkedIn.
  • Forma by měla ladit s obsahem: pokud do CV kandidát napíše, že k jeho přednostem patří pečlivost a organizovanost, ale struktura životopisu je chaotická, jsou v něm chyby a různé formáty písma, pak o takovém kandidátovi říká jeho CV něco docela jiného.
  • Dejte si záležet na struktuře celého životopisu. Zapracujte i na grafické stránce, můžete použít na nadpisy jinou barvu než je barva písma a důležité informace vytučnit.
  • Zachovejte jednotný styl, například u formátu dat, u typu písma atp.
  • Pozor na pravopisné chyby!
  • Dnes už se do CV nemusí uvádět údaje, které se považují za diskriminační, např. datum narození či rodinný stav.
  • Nadpis „životopis“ už se také dnes nedoporučuje. V hlavičce uveďte své jméno, protože vlastně prodáváte sami sebe.
  • Ideální délka je jedna až dvě strany, podle zkušeností kandidáta.
  • Fotka – pokud váháte, zda přiložit fotku, pak vězte, že podle našich personalistů to není berná mince, podle níž by se rozhodovali. Nicméně, je pro ně příjemné vědět, s kým se potkají. A fotka navíc profil ozvláštní a přitáhne jejich pozornost.

Co je na netu psáno, to je dáno. Tak na to pozor
Zatímco pro CV platí, že by v něm měly být uvedeny jen informace relevantní pro pozici, na kterou se právě hlásíte, na sociální síti LinkedIn personalista vidí i další zajímavé údaje. Ať už to jsou reference, potvrzení kompetencí, komunity, kterých jste členem, nebo veškeré projekty, na nichž jste se podíleli, ale také veškerá další aktivita (jaké příspěvky „lajkujete“, jak je komentujete, jak se vyjadřujete o konkurenci atd.). Pozor na to, i tohle všechno může potenciální zaměstnavatel vidět a posuzovat.

Motivační dopis prozradí, jak moc vážně to myslíte

V první řadě musí být zřejmé, že nejde o univerzální dopis, který jste rozeslali do dalších deseti firem. Personalista to pozná a plusové body tím nezískáte. Častou chybou je, že do motivačního dopisu uchazeči píší obecné informace. Na úvod by mělo zaznít, kde jste se o pozici dozvěděli. Následovat by mělo představení: kde pracujete nebo studujete, čemu se nyní věnujete atp. Důležitá část dopisu je pak vysvětlení, proč chci pracovat právě v dané firmě a zejména proč jsem právě já vhodným kandidátem na tuto pozici. Je dobré ukázat, že o firmě něco vím, tedy napsat, co se mi na ní líbí a s jakými hodnotami, které firma zastává, souzním.

Pokud si stále nejste jistí, jak své CV správně vyladit, připravili jsme pro vás detailní návod, který vás provede přípravou životopisu krok za krokem.  

Kariéra v Deloitte HR trendy
Lidé 

HR trendy v Česku: Úkolem leaderů je vytvářet inspirativní prostředí a zaměstnancům pomáhat v hledání smyslu práce

Trendy v oblasti lidského kapitálu se každý rok v některých částech poměrně výrazně obměňují, v jiných ale zůstávají obdobné. Zatímco před dvěma lety hrály hlavní roli mileniálové, loni nejvíce rezonovaly termíny jako zaměstnanecká zkušenost a vzdělávání pracovníků, a letos zase pracovní prostředí prošlo zásadními proměnami. Pandemie koronaviru pozici největších trendů posílila a urychlila jejich nástup. Pomohla odfiltrovat to, na čem záleží více, a na čem naopak méně. Čemu tedy české firmy přikládají největší prioritu? A jaký je teď hlavní úkol leaderů? 

30. 7. 2020
Lidé 

Pracovní prostředí po pandemii: jak předefinovat HR a připravit se na nové trendy?

Týmové schůzky se přesunuly do virtuálního prostoru, firmy v řádu dní implementovaly nové obchodní modely. Procesy, které se nám zdály pro udržení vztahu se zákazníky, klienty či obchodními partnery neakceptovatelné, nyní považujeme za přirozené. Opatření proti šíření koronaviru zkrátka zafungovala jako urychlovač trendů v oblasti lidského kapitálu. Jak využít nové příležitosti? Jak stabilizovat firemní HR? V návaznosti na trendy v oblasti lidského kapitálu jsme pro vás v pěti krocích shrnuli, jak předefinovat pracovní prostředí a pracovní sílu s ohledem na aktuální zkušenosti. 

18. 6. 2020
Lidé  Deloitte živě 

Od nápadu k úspěšnému projektu: Hledejte spojence, buďte sami sebou a nebojte se ozvat

Kreativní, originální, iniciativní – přesně takový by měl být ideální zaměstnanec budoucnosti. Část z těchto schopností je nám vlastní už od narození, to je jisté, z větší části si je však můžeme i osvojit, učit se jim a posilovat je v průběhu života. Jak ale zůstat svůj a přitom být originální? Jak zmiňované schopnosti obstojí v moderním světě? Jak se stát oním ideálním zaměstnancem? Na tyto otázky jsme hledali odpovědi v rámci našeho pátého MeetUpu, jehož hlavním hostem byl Pavel Šiška, vedoucí partner poradenských služeb v Deloitte. 

31. 10. 2019