
Lidský kapitál 2022: Firmy se musí zaměřit na posilování vztahů se zaměstnanci
V uplynulých měsících a letech došlo z pohledu lidského kapitálu k výrazné transformaci trhu práce. Proměnil se zejména přístup firem k jejich pracovníkům, ale i nároky samotných zaměstnanců na jejich zaměstnavatele. Jaké trendy můžeme v tomto směru dnes sledovat a jak se na budoucnost, kde budou důležitou roli hrát faktory jako wellbeing či work-life balance, mohou připravit samotné firmy? To jsou jen některá z řady HC témat, na něž se zaměřila konference Lidský kapitál 2022, které byl Deloitte zlatým partnerem.
Trendy v oblasti lidských zdrojů v souvislosti s vývojem situace na pracovním trhu představili hostům konference odborníci Deloitte z Human Capital Advisory Services Marcela Provazníková a Ondřej Přerovský. Klíčový je podle nich zejména vztah mezi zaměstnanci a zaměstnavateli, který v minulých letech doznal významné proměny, a to zejména kvůli pandemii – až 40 % lidí po celém světě alespoň jednou uvažovalo v tomto období o změně zaměstnání. Jak uvedla Marcela Provazníková: „Pro zaměstnance pracujícího vzdáleně je mnohem jednodušší odstřihnout se od bývalého zaměstnavatele, odeslat notebook kurýrem a od jiného kurýra obdržet vybavení zaměstnavatele nového.“
4 scénáře vývoje na pracovním trhu
- Práce je jen práce. Lidé chodí do práce zejména kvůli výdělku a nehledají v ní další uspokojení, chtějí si střežit svůj soukromý život. Pracovní a sociální život a naplnění jsou vnímány jako oddělené sféry.
- Práce jako trend. Zaměstnanců je na trhu nedostatek a zaměstnavatelé o ně bojují. Firmy se snaží kandidátům nabídnout minimálně to samé, co společnosti konkurenční, přičemž tyto kroky nejsou zohledněny z pohledu firemní strategie.
- Boj na poli talentu. Zaměstnanců je v dané oblasti přebytek, společnosti si mohou vybírat, koho zaměstnají. Na vztahu se zaměstnancem firmy typicky téměř nepracují, protože jej mohou rychle nahradit.
- Smysl v centru zájmu. Smysl a pocit naplnění z práce je hlavním důvodem, proč člověk do práce chodí a proč pracuje pro danou společnost. Vztah mezi organizací a zaměstnancem je zde klíčový.
Projdětě si podrobně scénáře, které ovlivní práci do budoucna.
Podle Ondřeje Přerovského lze také počítat s tím, že různá odvětví se budou na pracovním trhu vyvíjet jiným způsobem. Bude však důležité, jak na danou situaci firmy zareagují. Ondřej Přerovský také představil tři možné strategie reakce: instinktivní, strategii přežití a strategii prosperity. Obecně však lze říci, že k tomu, aby společnost mohla v budoucnu prosperovat, by se měla zaměřit na férovost vůči svým lidem, jejich zapojení do dění ve firmě, komunikaci a posilování dlouhodobého a oboustranně prospěšného vztahu.
Marcela Provazníková dále účastníkům konference, kterou pořádala společnosti Blue Events, představila, jak jsme zapojili naše kolegy do definování budoucnosti práce v Deloitte, a to za využití vlastního řešení Future of Work. Hlavním klíčem k úspěchu je již zmíněné reflektování potřeb zaměstnanců, zohlednění jejich přání a požadavků při nastavování nových procesů a usnadnění jejich návratu z home office do kanceláří. Zároveň doporučila, aby společnosti nové nastavení případně upravily a neupnuly se na přesvědčení, že se jedná o končené řešení.
