Deloitte živě 

Mladí lidé potřebují zkušenosti od starších, musíte ale vytvořit prostředí, kde se různé generace budou navzájem inspirovat

Jak se Deloitte připravuje na nové pojetí práce? Co musí korporace udělat pro to, aby v ní fungovala mezigenerační spolupráce? A jak vypadá v praxi nový koncept, kdy práci dostává i 16letá mládež? Na zářijové konferenci Future Port Prague se řešila budoucnost. A Deloitte byl její součástí, nejen prostřednictvím řídící partnerky Diany Rádl Rogerové, která v rámci workshopu a panelové diskuze mluvila o budoucnosti práce a mezigenerační spolupráci.

„Soustředíme se hlavně na lidi. Snažíme se, aby začali myslet jinak, aby měli otevřenou mysl a přicházeli s nápady. Chodí k nám středoškoláci, aby si u nás vyzkoušeli jakékoliv budoucí povolání. Není to o marketingu, ale o tom, že jim chceme dát příležitost, aby zjistili, jestli to, co aktuálně dělají, opravdu funguje. V Deloitte pracují i šestnáctiletí, kteří k nám přinášejí úplně jinou energii. Všichni jsme schopni se od nich učit. Mám ráda reverzní mentoring, kdy se mladší učí od starších, a naopak.“

KidsXO a TeenXO kluby:
Dnešek je o dětech. O budoucnost se postaráme my

V mládí je naše budoucnost a my to moc dobře víme, proto jsme do našeho inovačního programu zařadili nejen spolupráci se startupy, ale také s mladými lidmi. Pořádáme hackathony, debatujeme o budoucnosti už s osmiletými školáky, zapojujeme studenty z regionů do aktivit Deloitte. Takový je náš inovační program a KidsXO a TeenXO klub určený pro děti od 8 do 18 let.

„Při utváření budoucnosti ale musíme jít ještě dál. Dětem je potřeba zdůrazňovat, že každý má svůj talent a že je nesmírně důležité, abychom si ho uchovaly a pracovaly na něm dávno poté, co už z dětských let odrosteme. Ještě důležitější ale je, abychom si naše sny a ambice nenechaly vzít. Ty se sice postupem let mění, právo snít a realizovat naše sny ale máme my všichni, bez ohledu na věk. Podporujme proto naše děti, ať už jsme rodiče, učitelé, vedoucí zájmových kroužků… v tom, co dělají, ať už je to cokoliv. A mějme pro to pochopení.“ – Diana Rádl Rogerová

Jenže je to právě kreativita, o níž jsme postupem let tak nějak přišli. A to je pochopitelně špatně, protože právě tvořivost bude v novém pojetí práce klíčovým prvkem. Jak ji znovu pozvat do našich dospěláckých životů? „Vraťme se do dětství a vybavme si, jak jsme tenkrát přemýšlely, jak jsme se jako děti nebály riskovat… Kreativita byla v každém z nás, ale bohužel na to v dospělosti zapomínáme,“ připomněla Diana Rádl Rogerová.

Zetkaři se chtějí realizovat, stejně jako kdokoliv jiný

Když se dnes řeší souboj generací, pak ja jasné, že se bude mluvit hlavně o zetkařích, o silné generaci Z, která přišla s novými požadavky – třeba s tím, že chce dělat jen to, co ji baví, pracovat flexibilně, rovnou se stát lídry. A to se pochopitelně ne vždy hodí. „My jsme třeba dostali přesné zadání i to, jak máme úkol udělat. A najednou je tady generace, která se chce chovat jinak. Jenže na tom není nic špatného, i já jsem se chtěla takhle chovat, ale neměla jsem tu správnou drzost, kterou oni mají. Je to současně náročné i motivující, já se v tomhle ale seberealizuju a je vidět, že se nám to vrací.“

Další z takových obecných pravd o zetkařích je fakt, že nechtějí pracovat v korporacích, protože se jim nezamlouvá dělat práci, kterou jim naplánoval někdo jiný. Co si o tom myslí Diana? Že nedělají dobře. „Nelze se totiž dívat na firmu a říkat, že tam musí být jen inovativní mladí, vždyť i vy ve startupech jednou zestárnete. A kdo jiný, než starší generace, vás to teď všechno má naučit? Nemůžete se to naučit v prostředí, kde jsou všichni stejní, sami se tak nepřipravujete na to, co jednou přijde, na budoucnost,“ připomněla během diskuze na Future Port na téma mezigenerační spolupráce.

Mezigenerační spolupráce a nové téma: padesátníci

To je bezesporu další výzva, protože populace stárne, na jednom pracovišti je potřeba propojit hned několik generací. A stejně jako se dnes řeší mladí a trh práce se jejich novým požadavkům přizpůsobuje, nesmíme zapomenout ani na generaci starší. Například pro Dianu jsou teď velkým osobním tématem padesátníci, na něž se trh aktuálně nezaměřuje, a to je pochopitelně špatně, protože jejich zkušenosti musí být přenositelné. A recept z druhé strany? Snažit se pochopit generaci Z a vzít v potaz, proč přemýšlí zrovna takhle, místo toho, abychom je odsuzovali. „Přestaňme o nich psát, že mají jiné hodnoty, že jsou líní, vždyť oni mají stejné hodnoty jako my. Jen si o ně říkají jinak, dívají se na svět jinýma očima,“ zmínila Diana.

Jak tedy oba světy propojit? Zkuste to jako v  Deloitte, kde se snažíme využít kvality, které má starší generace i ty, které má generace mladší. „Zavedli jsme například reverse mentoring. Je totiž naivní, myslet si, že mladí se nechtějí od starších učit a získávat od nich informace, musíte ale vytvořit prostředí, aby se obě strany od sebe navzájem inspirovaly,“ připomíná Diana Rádl Rogerová.

generace Z Deloitte KidsXO klub Deloitte TeenXO klub Mezigenerační spolupráce budoucnost práce
Deloitte živě 

Hledáme redaktory/copywritery. Chcete se s námi podílet (nejen) na tvorbě tohoto blogu?

Nabízíme vlastně takovou práci 2v1 – na jedné straně možnost psát články jako redaktor v rámci našeho blogu www.dreport.cz a současně jako copywriter v Deloitte, který připravuje různé propagační materiály. Klíčová slova téhle práce jsou: nové texty a témata – editace – stylistické úpravy – brožury – zpravodaje – letáky. Zkusíte to? 

12. 12. 2018
Lidé  Deloitte živě 

Sociální inovace v praxi: Alternativní financování řešení nezaměstnanosti a peer-to-peer podpora

Ve světě existuje více než sto druhů sociálních inovací, které hledají řešení aktuálních sociálních problémů. Inovace mohou spočívat v aplikaci nových přístupů v řadě oblastí – např. ve tvorbě nových modelů financování, zapojení nových aktérů nebo kolaborace mezi aktéry, v re-designu produktů, procesů nebo organizačního zajištění. Důležitou roli v rámci sociálních inovací hraje zapojení technologií, které významně mění poskytování služeb. 

11. 12. 2018
Deloitte živě 

Kamenné vs. online prodejny: Během vánočních nákupů vyhrávají e-shopy

Bezmála 60 procent zákazníků všech věkových skupin plánuje letos zvolit pro vánoční nákupy online prodejny. Drtivá většina z nich pak pro výběr dárků využije digitální technologie, přičemž letos výrazně vzrostou nákupy přes mobilní telefon – proti loňsku o 10 procent. Z vánočního průzkumu Deloitte dále vyplývá, že zákazníci jen neradi mění své nákupní zvyky – více než tři čtvrtiny mají v plánu nakupovat u stejných prodejců jako loni. Jak změnit jejich preference, které vánoční nabídky jsou pro ně nejpřitažlivější a co je dokáže přitáhnout do kamenných obchodů? 

7. 12. 2018