Lidé  Deloitte živě 

Zetkaři to mají jinak: 100 % času chtějí investovat do toho, co je baví. A nejraději by byli rovnou lídry

Generace, pro níž je online image klíčová. Generace, která chce v práci svobodu, flexibilitu a pohodu. Generace, jež chce 100 % investovat do toho, co je baví. Generace bez jistot, která má obavy z důchodu a terorismu. Ale také generace, o níž se říká, že je líná, bez pracovních návyků i schopnosti používat kreativní myšlení. Jak to tedy je?

Narodili se v letech 1995 až 1999, nejmladším je dnes 19 let. Dětství prožili během války proti terorismu, v období ekonomické nejistoty. Odmala znají slova jako internet, mobil, tablet, smartphone. A pochopitelně je také používají.

Zetkaři uvádějí do praxe to, s čím mileniálové začali

Říká se o nich, že jde o nejvíce rozmanitou generaci všech dob. Do karet jim hraje doba samotná – nízká nezaměstnanost, nové obory, s nimiž mnohdy starší generace ztrácí krok. Cizí jazyk se učí přirozeně, tím, že jsou pořád online. Jsou hodně ambiciózní, snad vůbec nejvíc ze všech předchozích generací.

DESATERO ZETKAŘE

Nemám problém odejít za lepším
Nesnáším levárny
Nemám trpělivost
Baví mě sociální sítě
Chci cestovat, chci tvořit
Chci, aby mě někdo respektoval
Bojím se, že mi roboti seberou práci
Vyznám se v sociálních médiích
Jsem flexibilní, kreativní, toužím po seberealizaci
Postrádám pracovní disciplínu i trpělivost

Co si zetkaři myslí? V čem jsou proti mileniálům jiní? Jak se dívají na firmy? Odpovědi najdete v Průzkumu Deloitte mezi mileniály a generací Z.

A právě o nich byla konference „Zapomeňte na mileniály, přichází generace Z“, pořádaná v květnu společností Positive. Vystoupili na ní například ředitelka pro inovace v Deloitte Senta Čermáková či Karel Kolář, známý jako youtuber Kovy. Ačkoliv je sám ještě mileniál, o zetkařích ví hodně. Na příkladech se snažil vyvrátit fakt o jejich lenosti, nespolehlivosti, neochotě pracovat. „O práci dnes není nouze, generace Z si může vybírat. Tak prostě jen využívají příležitosti dané doby. A tak vzniká prostor i pro to, aby se ptali, zda je daná práce opravdu baví a proč by to všechno vlastně měli dělat. Chtějí ve věcech, které dělají, vidět smysl, posouvat se vpřed, být flexibilní,“ objasňuje Kovy, a doplňuje: „Nechceme ale náhodou tohle všichni?“

Senta Čermáková svou přednášku zaměřila na inovační program v Deloitte, akce pro startupy i zaměstnávání zetkařů. „Nechci být nějaký tuctový boss, já chci svým lidem něco ukazovat, něco, co si myslím, že je důležité. Baví mě přivádět do firmy nového člověka, nový startup. Možná jsem vizionář, možná i trochu blázen, ale stojí mi za to, abych to zkusila,“ vysvětlila na úvod její strategii i životní styl.

Youtuber Kovy: „Je to nejvíce rozmanitá generace všech dob, která má reálné obavy z toho, že v budoucnu už nebude na jejich důchody. Jsou tedy hodně zodpovědní, když tohle řeší, proti předchozím generacím navíc i finančně opatrnější.“
Senta Čermáková: „Dívám se na to jako na příležitost. Pokud je tohle fenomém generace, tak jim to prostě pojďme udělat tak, aby je to bavilo. Jde to.“

Boss je mrtev, ať žije lídr aneb jak Deloitte výše uvedené převádí do praxe

Je to jednoduché… Může se nám to líbit, nebo ne, ale jedno je jisté – pracovní návyky se mění celospolečensky, tedy bez ohledu na „požadavky“ zektařů, na změny se musíme připravit my všichni a pochopitelně i korporace.

„A jak to děláme v Deloitte?“ položila Senta na konferenci řečnickou otázku. „Udělali jsme si kampaň: Jsme Deloitte. A baví nás to. Tečka. A možná jsme si tu kampaň udělali ještě dřív, než jsme to celé vůbec začali brát vážně. Kdybych měla v týmu někoho, koho to nebaví, tak už tam dneska není.“

ČTYŘI OTÁZKY PRO SENTU ČERMÁKOVOU
GENERACE ZET V DELOITTE

Sento, ve tvém inovačním týmu v Deloitte jsou hodně mladí lidé, jak s nimi pracuješ? Když najímám stážisty, a dnes už to vlastně ani nedělám, protože už je najímají další stážisti, tak občas se tam v životopise nemám čeho chytit, někdy jsou to i 16letí lidé… Pokud tam ale nic není, pak se chytám lidskosti, hodnot, kterých si člověk nese do života od vlastní rodiny. Vybírám podle charakteru.

Jaké role jim přiděluješ? Snažím se, aby byli buď lídry, to znamená, aby vedli další lidi, nebo aby byli „ownery“ – pak každý z nich vlastní nějaké to své políčko, které si podle svých možností obdělává. Pro mě je důležitá motivace každého člověka, kterého v týmu mám, potřebuju vědět, o co tomu člověku jde, i když je mu 16 nebo 50, musím vědět, v jaké životní fázi se aktuálně nachází, jestli je šťastný, co řeší, s čím bojuje… protože když tohle nevím, tak s ním těžko můžu pracovat.

Jak probíhá práce zetkařů v Deloitte? Postavili jsme inovační tým a do něj jsme navezli prvky, které generace Z chce. Náš první akcelerátor se startupy vedl člověk, kterému bylo 21 let. A udělal ho lépe, než kdybychom ho dělali sami. Ukázal Deloittu, že tohle je možná cesta. Další akcelerátor dělal 17letý školák v Ostravě, bez naší pomoci, on to celé vymyslel a zrealizoval, my jsme mu jen dali důvěru.

Co mladí lidé ve tvém inovačním týmu mohou uplatnit? V našem inovačním týmu se používá kritické myšlení, hackathony, kreativní přístup k řešení problémů – otevřeme nový projekt, zavřeme nový projekt, jsme otevřeni veškeré spolupráci, experimentujeme… Experimentujeme i pokud jde o procesy, když si něco vymyslíme, tak to prostě použijeme. Po roce už jsou vidět hezké výsledky.

Dravost mladších vs. zkušenosti starších

Jak ale zetkaře zapojit do pracovního dění, kde se střetává více generací? A co poradit starším, kteří na příslušníky generace Z marně hledají recept?

Možná je to jednodušší, než si myslíme… Zohlednit nové úhly pohledu na řešení problémů, kreativitu, sledovat aktuální trendy a nechat si poradit. Každá generace má to své jedinečné, recept na to, jak spolu vycházet, je poměrně jednoduchý: Upozadit vzájemnou nevraživost a využít to nejlepší z toho, co každý z nás dokáže nabídnout, a to nejen na pracovním trhu. Zkrátka: dravost mladších a zkušenosti starších, to se tady přímo nabízí.

Ženy v Deloitte Generace Z
Deloitte živě 

Titul Czech Best Managed Companies 2021 získalo 16 firem. Co rozhoduje o kvalitě řízení?

„Jsem rád, že i v situaci, kdy svět bojoval s pandemií covidu-19, se do programu Czech Best Managed Companies, který oceňuje kvalitu řízení firem, přihlásilo o více než polovinu více společností než do prvního ročníku a že způsob hodnocení společností prokázal univerzálnost i pro mimořádné období a napříč odvětvími ekonomiky,“ říká Miroslav Svoboda, lídr programu a partner v Deloitte Private. Ocenění Nejlépe řízené firmy Česka 2021 získalo 16 společností, mezi nimi například Zásilkovna, Pilulka, NWT, Akeso holding či Hestego. 

10. 6. 2021
Deloitte živě 

CzechSetGo: Česku chybí jasná vize i lídr digitalizace

Česká republika je země s velkým inovačním potenciálem i silnou podnikatelskou kulturou. Když ale dojde na mezinárodní srovnání, čísla v její prospěch úplně nemluví. Jednou z možností, jak dostat Česko mezi evropské lídry a tím pádem zvýšit jeho konkurenceschopnost ve světě, je digitalizace. Jakým směrem se vydat a jaké kroky jsou nutné k tomu, aby se Česko dostalo mezi lídry digitalizace typu Estonsko či Irsko? To je téma pro iniciativu CzechSetGo!, která se v rámci první konference zaměřila na roli státu při vytváření přátelského prostředí pro lidi a rozvoj podnikání. 

6. 6. 2021