Lidé  Deloitte živě 

Naše pracovní pozice jsou ohroženy. Díky tomu ale máme šanci objevit v sobě nové možnosti

Říká se, že do roku 2030 nám stroje seberou 40 procent pracovních míst. John Hagel, odborník na budoucnost práce, je ale přesvědčen o tom, že se tohle číslo vyšplhá na sto procent. Stroje jsou totiž mnohem efektivnější než lidé, lidstvo navíc není vybaveno na to, aby jim dokázalo konkurovat.

Řešení? „Jednou z možností je zachránit stávající pracovní místa. Další zdanit roboty, aby byly tak moc drazí, že se nevyplatí. Ale opravdu právě tohle chceme? Opravdu chceme standardizovanou a rutinní práci, která nás ubíjí? Ne. Mnohem lepší bude, když tohle všechno využijeme jako příležitost. Jen ať za nás tuto práci stroje převezmou. Co ale můžeme udělat pro to, abychom k tomu všemu přidali další a další přidané hodnoty?“ ptal se na Singularity University summitu v Praze John Hagel.

Především se musíme zbavit strachu. Ten je sice oprávněný, ale spolu s tím nám nové pojetí práce přinese další možnosti i příležitosti v tom, abychom se mohli dále profilovat. John Hagel na to má recept: více tvořivosti, představivosti, emoční i sociální inteligence, dokonce i více feminity: „Ženský pohled na svět je celostní: přijímá skutečnost, že část světa se týká emocí. A právě tomu se musíme naučit rozumět.“ Všechno tohle jsou jedinečné lidské vlastnosti, které nás proti robotům vždy budou zvýhodňovat.

quote icon

Budoucí pracovní prostředí bude přát malým firmám, které uživí rodinu a několik dalších zaměstnanců. Budou to kreativní společnosti, které budou přemýšlet o tom, co dalšího by mohly uvést na trh. Tím se otevírá cesta pro řemeslnou výrobu. Cestou do budoucnosti tedy půjdeme přes minulost – vrátíme se zpátky k řemeslu. Právě to je jedna z nových a obrovských příležitostí.

Bezesporu je před námi spoustu výzev a velkých příležitostí. Nově budeme muset redefinovat práci, kterou děláme. V dnešním světě se klade důraz na výkon, vytrvalost, konkurence je čím dál tím větší, život už je sám o sobě dost rychlý. Podle Johna Hagela je ale tohle všechno špatně. Přežijí totiž jen ty firmy, které se zaměří právě na tzv. soft skills a jedinečné lidské dovednosti, jako jsou kreativita a touha po vědění. Zaměřit by se měly i na definování hodnot pro technologický rozvoj, které budou cílit na zahrnutí a rozšíření příležitostí pro nás pro všechny.

Rada Johna Hagela na závěr? „Najděte si svou vášeň. Nezastavte se, dokud ji nenajdete. A až ji najdete, najděte si způsob, jak se tím živit. Jedině tak budete v budoucím pojetí práce šťastní a úspěšní.“

Zajímá vás toto téma? Přečtěte si rozhovor s Johnem Hagelem.

 

Robotika SU Singularity University

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right