Průmysl v dubnu: žádný posun vpřed
Průmyslová výroba se v dubnu meziměsíčně snížila, navíc stále přibývá počet odvětví vykazujících pokles. Částečně tento propad brzdil stejně jako v předchozích měsících vývoj v automobilovém průmyslu. Průmyslov…
Říká se, že do roku 2030 nám stroje seberou 40 procent pracovních míst. John Hagel, odborník na budoucnost práce, je ale přesvědčen o tom, že se tohle číslo vyšplhá na sto procent. Stroje jsou totiž mnohem efektivnější než lidé, lidstvo navíc není vybaveno na to, aby jim dokázalo konkurovat.
Řešení? „Jednou z možností je zachránit stávající pracovní místa. Další zdanit roboty, aby byly tak moc drazí, že se nevyplatí. Ale opravdu právě tohle chceme? Opravdu chceme standardizovanou a rutinní práci, která nás ubíjí? Ne. Mnohem lepší bude, když tohle všechno využijeme jako příležitost. Jen ať za nás tuto práci stroje převezmou. Co ale můžeme udělat pro to, abychom k tomu všemu přidali další a další přidané hodnoty?“ ptal se na Singularity University summitu v Praze John Hagel.
Především se musíme zbavit strachu. Ten je sice oprávněný, ale spolu s tím nám nové pojetí práce přinese další možnosti i příležitosti v tom, abychom se mohli dále profilovat. John Hagel na to má recept: více tvořivosti, představivosti, emoční i sociální inteligence, dokonce i více feminity: „Ženský pohled na svět je celostní: přijímá skutečnost, že část světa se týká emocí. A právě tomu se musíme naučit rozumět.“ Všechno tohle jsou jedinečné lidské vlastnosti, které nás proti robotům vždy budou zvýhodňovat.
Budoucí pracovní prostředí bude přát malým firmám, které uživí rodinu a několik dalších zaměstnanců. Budou to kreativní společnosti, které budou přemýšlet o tom, co dalšího by mohly uvést na trh. Tím se otevírá cesta pro řemeslnou výrobu. Cestou do budoucnosti tedy půjdeme přes minulost – vrátíme se zpátky k řemeslu. Právě to je jedna z nových a obrovských příležitostí.
Bezesporu je před námi spoustu výzev a velkých příležitostí. Nově budeme muset redefinovat práci, kterou děláme. V dnešním světě se klade důraz na výkon, vytrvalost, konkurence je čím dál tím větší, život už je sám o sobě dost rychlý. Podle Johna Hagela je ale tohle všechno špatně. Přežijí totiž jen ty firmy, které se zaměří právě na tzv. soft skills a jedinečné lidské dovednosti, jako jsou kreativita a touha po vědění. Zaměřit by se měly i na definování hodnot pro technologický rozvoj, které budou cílit na zahrnutí a rozšíření příležitostí pro nás pro všechny.
Rada Johna Hagela na závěr? „Najděte si svou vášeň. Nezastavte se, dokud ji nenajdete. A až ji najdete, najděte si způsob, jak se tím živit. Jedině tak budete v budoucím pojetí práce šťastní a úspěšní.“
Zajímá vás toto téma? Přečtěte si rozhovor s Johnem Hagelem.
Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.