Lidé 

Poznejte tým pojistných matematiků, součást oddělení Deloitte Actuarial & Insurance Solutions

Ovládají pojistnou matematiku, statistiku, další jsou tak trochu programátoři, protože pracují se spoustou dat, které je potřeba analyzovat. Co dalšího náš aktuárský tým dělá? Jak si vybírá nové kolegy? Dostanou se do týmu i mimo standardní výběrové řízení? A jak se vůbec v Deloitte pracuje? Rozhovor se šéfem týmu Tomášem Strašákem odhalí podrobnosti.

Tomáši, když se řekne aktuárský tým, málokdo si pod tímto pojmem dokáže představit, co vlastně děláte. Čím se tedy zabýváte?

Rozsah našich služeb si můžeme dobře ukázat na akutálním tématu, které teď řešíme, a tím je vydání nového účetního standardu pro pojišťovny. Část kolegů samotný standard studuje a interpretuje, část ho řeší po matematické stránce, co vše se bude muset v modelech upravit. Další vymýšlejí, jaký bude dopad na byznys pojišťoven a co je třeba všechno udělat, aby pojišťovna fungovala a vše šlapalo tak, jak má. Tím jsem ve zkratce popsal, jak funguje celé naše oddělení a jak na sebe navazují jednotlivé činnosti a co tedy lidé při práci na jednom projektu v různých fázích řeší. Aktuáři se soutředí převážně na modely a jejich byznysovou interpretaci, nicméně jejich působení má samozřejmě další přesah.

Vedeš různorodý tým. Jaké lidi do něj potřebuješ?

Já se soustředím na aktuárský tým, tedy na pojistné matematiky, kteří tvoří jádro našeho týmu. Obecně tedy potřebujeme lidi na pomezí matematiky, statistiky a trochu i programátora, protože pracujeme se spoustou dat, které je potřeba analyzovat. Model nejenom vyvíjíme, ale zapojujeme ho také do byznysového a IT fungování pojišťoven. V týmu máme i celou řadu specialistů na pojišťovnictví, s kterými se na projektech doplňujeme.

"Neděláme rutinní práci, výsledky naší práce posouvají klienta vpřed. Každý projekt je jiný a s přibývající zkušeností rosteme profesně i my a mění se naše role v týmu. Díky tomu se každý učí spoustu nových věcí. A právě to je ten motor, který mě na tom nejvíc baví."
Tomáš Strašák, Senior Manager v oddělení aktuárských služeb Deloitte

Vaše práce staví na propracované metodice, vybíráte stejným způsobem i kolegy?

Náborových metod máme hned několik, od náboru klasicky přes inzeráty, osobní doporučení, jsme v kontaktu také s univerzitami, s nimiž aktivně spolupracujeme. Vedeme diplomky, někteří lidé z našeho týmu jsou aktivní i na vysokých školách. Vypisujeme také soutěže pro studenty nebo čerstvé absolventy. Důležitým kritériem je i to, aby každý lidsky zapadnul do týmu, stavíme na dlouhodobé spolupráci – do práce by se měl člověk těšit. Nejzásadnější je ovšem chuť učit se novým věcem, každý projekt je jiný, člověk u nás v týmu v kariéře roste skoro raketově.

Jednou z možností, jak si vybrat a vlastně i poznat nového kolegu, jsou právě soutěže pro studenty. Co vám o budoucím zaměstnanci napoví?

Především ho poznáme mnohem lépe i po lidské stránce, stejně jako on nás, což je důležitý faktor. Není to jednostranná záležitost, kdy by studenti jen řešili modelový příklad, a tím by to skončilo. Je to hlavně o příležitosti vyzkoušet si reálnou situaci, vlastně část našeho reálného projektu se vším všudy. Účastníkům soutěže se snažíme předávat i zkušenosti z praxe, tedy třeba i to, jak by klienti reagovali na určité situace a jak by je šlo v praxi řešit.

V Deloitte pracuješ už 10 let. Co tě na té práci baví?

Vystudoval jsem pojistnou matematiku, takže jsem již směřoval k aktuárské kariéře. Jsem sice v Deloitte už 10 let, nicméně průběžně se mění náplň mé práce, pozice v týmu i paleta toho, co dělám. Vždycky, když jsem měl pocit, že se už tak trošku začínám nudit, tak jsem vzápětí začal dělat něco úplně jiného. Výhoda práce v Deloitte spočívá v tom, že máte možnost růst, pracovat na různorodých projektech, vyzkoušet si spoustu pracovních rolí nebo i měnit oddělení. A to všechno během jedné kariéry.

"Jak se naše práce měnila v čase? Spolu s vývojem IT se všechno posouvá dopředu, a pojišťovnictví drží krok. Dnes děláme mnohem sofistikovanější modely, pracujeme s obrovským kvantem dat, hodně se posunula i jejich aplikace – předtím možná byly tak trochu do šuplíku, nebo zajímali jen pár lidí v pojišťovně, to teď mají pro klienta mnohem větší přínos."

Klasické výběrové řízení není jedinou možností, jak se mezi naše pojistné matematiky dostat. Předloni například probíhala soutěž, v níž si tým vybíral nové kolegy. Vyhrál Patrik Lipták. Jak se mu to podařilo? Přečtěte si Patrikovo ohlédnutí za soutěží, jejímž cílem bylo vyřešit úlohu týkající se cenotvorby autopojištění.

Aktuárské služby Pojistná matematika Pojišťovnictví Pojišťovny
Lidé 

Pavel Šiška: Firemní kultura je především o lidech. Ti, kteří do ní nezapadnou, by měli odejít

Ukažte svým zaměstnancům nadšení. Překonejte lidské bariéry, nezůstávejte ve své sociální bublině a komunitě. Sestavte různorodý tým a najděte ty správné lidi! To jsou rady vedoucího partnera oddělení poradenských služeb Deloitte Pavla Šišky, které zazněly na akci Startup Grind v Brně. Jak tedy efektivně nastavit firemní kulturu ve startupu i korporaci? 

16. 10. 2019
Lidé 

Generace 50 plus: Proč je výhodné ji zaměstnávat?

Vynikající odborné dovednosti a znalosti, zkušenost, loajalita, spolehlivost, vysoká míra pracovní morálky a etiky a silné profesionální vztahy na pracovišti – to jsou hodnoty, které svým zaměstnavatelům přinášejí pracovníci starší padesáti let. V době velmi nízké nezaměstnanosti, kdy se firmy potýkají s nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců, se i starším lidem nabídka pracovních příležitostí rozšiřuje. A zaměstnavatelé si současně začínají uvědomovat, že mít tyto lidi v týmu přináší řadu výhod. 

21. 8. 2019
Lidé 

Nová doba si žádá nové lídry. Co se od nich v 21. století očekává?

K tomu stát se v dnešní době úspěšným lídrem už nestačí jen odvaha převzít odpovědnost za řízení firmy a její hospodářské výsledky. Ne, lídři dnes musí být mnohem komplexnější. Společnosti od nich navíc očekávají, že budou schopni reagovat na neustále se měnící podmínky, přicházet s inovativními návrhy, udržovat si přehled v nových technologiích, ale také efektivně komunikovat se zaměstnanci a zahrnout do strategie firmy rovněž CSR aktivity. Jaký je tedy lídr 21. století v kontextu všudypřítomné digitalizace, rozvoje nových technologií a současného demografického vývoje? 

6. 8. 2019