Lidé 

Pavel Šiška: Firemní kultura je především o lidech. Ti, kteří do ní nezapadnou, by měli odejít

Ukažte svým zaměstnancům nadšení. Překonejte lidské bariéry, nezůstávejte ve své sociální bublině a komunitě. Sestavte různorodý tým a najděte ty správné lidi! To jsou rady vedoucího partnera oddělení poradenských služeb Deloitte Pavla Šišky, které zazněly na akci Startup Grind v Brně. Jak tedy efektivně nastavit firemní kulturu ve startupu i korporaci?

Pavel Šiška se dlouhodobě věnuje propojování byznysu a IT, analytice a inovacím. Zkušenosti má jak se zakládáním vlastní firmy, tak s pozicí top manažera velké korporace. Zná tedy dobře atmosféru startupů i zavedených společností. Klíčovým momentem v životě každé firmy je podle něj okamžik, kdy se přehoupne v počtu zaměstnanců přes stovku. A dokládá to na zkušenostech z historie, kdy se tlupa, jež dosáhla tohoto počtu členů, vždy rozpadla.

„Soudržnost se totiž mnohem lépe udržuje v malém kolektivu. Při vysokém počtu zaměstnanců se kolektiv začne přirozeně dělit na menší skupiny,“ vysvětluje Pavel Šiška a upřesňuje: „Není to tedy vlivem korporátů nebo zavedených procesů, je to dané sociálními procesy, které jsou v nás zakořeněné tisíce let. Proto je důležité mít společnou vizi.“

3 tipy, jak na firemní kulturu

  1. Překonejte bariéry, ukažte zaměstnancům nadšení!

Výhodou startupu je podle Pavla Šišky fakt, že si může od základu nastavit svůj vlastní systém firemní kultury a vytvořit si vlastní disciplínu. „Ukažte svým zaměstnancům nadšení,“ radí Pavel. Ze začátku je také nutné překonat lidské bariéry, kdy má člověk tendenci zůstávat ve své sociální bublině a komunitě.

Kulturu a obraz firmy totiž spoluvytvářejí i její zaměstnanci. A jestli se firmě daří, nebo ne, určuje i to, co si o ní povídají lidé za vašimi zády. Pavel tak radí rozloučit se se zaměstnanci, kteří do firemní kultury nezapadají a lidsky se s ní neztotožňují.

  1. Sestavte různorodý tým, zaměstnávejte „good people“

S personální otázkou souvisí i další důležité téma. Spousta lidí má tendenci pracovat se svými kamarády, s těmi, s nimiž si rozumí a se kterými mohou po práci zajít na pivo. Ve skutečnosti je ale efektivnější sestavit různorodý tým. „Kolektiv by měl být pestrý, jen tak se může skvěle doplňovat. Týmy, které jsou poskládané z různých lidí, přináší lepší nápady a řešení problémů,“ myslí si Pavel Šiška a dále poznamenává: „Umění je v tom, abyste nezaměstnávali jen nice people, ale good people.“

  1. Dbejte na to, aby šéfové byli oporou i rádci

Role vedoucího je podle Pavla Šišky především o pomoci podřízeným a schopnosti být jim neustále k dispozici. Tento model odpovídá filozofii tzv. servant-leadershipu, která říká, že úkolem vedoucího je sloužit svým podřízeným, odstraňovat překážky a být jim mentorem. Zaměstnanci pak díky takovému vedení vědí, co mají dělat a jaká je společná vize.

Deloitte fandí nápadům: Zavedená infrastruktura a firemní kultura, které poskytují velký prostor pro nové nápady a inovace – to jsou věci, které Pavel Šiška nejvíce oceňuje na Deloitte, kde působí od roku 2013. „Člověk nemusí být jen dobrým vojákem ve firemní armádě. Když má nápad, je tady jen málo překážek k jeho realizaci,“ pochvaluje si Pavel.

Na závěr svého vystoupení na Startup Grind pak připomněl, že v Deloitte existuje program na rozvoj startupů a celý inovační tým, který mapuje startupové firmy, sleduje aktuální situaci v této oblasti, pracuje s inkubátory nebo hledá nové partnery.

Startup Grind je největší nezávislá strartupová komunita, jejímž cílem je vzdělávat, inspirovat a propojovat začínající podnikatele. V současnosti působí ve více než 200 městech a 80 zemích světa, včetně Prahy a Brna. Akce, které Startup Grind Brno pořádá na měsíční bázi, probíhají ve formě rozhovoru s významnými osobnostmi se zkušenostmi z byznysu. Pavel Šiška přednášel v rámci tématu „Jak vybudovat firemní kulturu ve startupu nebo korporaci“.

Zaměstnanci HR trendy

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right