Zavedení komunitní energetiky jako zákon roku 2023!
Ve čtvrtek 25. dubna proběhlo slavnostní vyhlášení 15. ročníku Zákona roku. Podle poroty měl nejpozitivnější dopad na podnikatelské prostředí zákon o zavedení komunitní energetiky.
Colours of Ostrava, den třetí, o dost lepší počasí. A workshop, který ukázal širší využití textové analytiky, než jaké byste v praxi čekali. Poslední setkání v rámci Meltingpotu pak patřilo Sentě Čermákové a generaci Z. Závěrečné ohlédnutí za premiérou Deloitte na hudebním svátku je tady.
Věděli jste, že datová analytika neslouží jen byznysu, ale že se dá použít také k oddychovějším záležitostem? Třeba k analýze hudebních textů? Michal Šusták z týmu Deloitte Analytics a stážista Matěj Míček z našeho Inovačního týmu se vydali do hudební textové historie, když zanalyzovali pětistovku největších českých hitů od šedesátých let až po současnost. Workshop Hudba v datech: O čem zpívají interpreti letošních Colours odhalil, jaká nejčastější slova se vyskytovala v peckách minulého století i jaké kapely si na festivalu poslechnout, pokud s sebou máte děti.
DOSTAŇTE SE COLOURS POD KŮŽI:
Video – Meltingpot a Colours: Ohlédnutí za prvním dnem
Video – Meltingpot a Colours: Ohlédnutí za druhým dnem
Video – Meltingpot a Colours: Ohlédnutí za třetím dnem
Video – Meltingpot a Colours: Ohlédnutí za posledním dnemČtete rádi? Pak je tady ještě premiéra Deloitte na Colours of Ostrava v zápiscích z cest. A samozřejmě také sestřih toho nejlepšího z přednášky Hudba v datech.
Ale hezky od začátku: O datové analytice jste už určitě slyšeli. Takže víte, že se dostala na výsluní s rozmachem sociálních sítí a že se dá dost dobře využít pro zlepšení prodejních výsledků, zmírnění odchodovosti zákazníků, ale například také k predikci toho, kdo ze zaměstnanců se v nejbližší době chystá firmu opustit. Věšteckou kouli k tomu nepotřebujete, zato datovou analytiku ano.
„Firmy tyhle služby využívají tehdy, když chtějí vědět, o čem se baví jejich zákazníci, co řeší, jak je srovnávají s konkurencí, jaké reference dávají výrobkům. Analytiku lze využít v jakémkoliv oboru, kde je velké množství volně psaného textu,“ doplnil Michal Šusták, konzultant v Deloitte Analytics. A pak už účastníky seznámil se závěry, jaké díky analýze dat získali.
Textům pod kůži: Co všechno je potřeba připravit, než dojde na analýzu
Na začátku jsou data – text. Aby se s nimi dalo pracovat, musí proběhnout tzv. tokenizace, kdy je text rozdělen na jednotlivá slova a významové celky (věty/ sloky, verše – pokud jde například o písničky). Pak je potřeba získat základní tvary slov (infinitivy, podstatná jména v 1. pádu) a odfiltrovat výplňková slova, tedy např. spojky, předložky, čísla. Dále dochází k propojení slov, která sama o sobě nedávají význam, ale ve dvojici už ano (dobrý – den), čímž dojde k vytvoření sekvence slov pro větší význam. Následně se aplikuje strojové učení pro získání klastrů, klasifikace dokumentu, extrakce entit a témat a dojde se k výsledku.
Textová analytika zpracovává nestrukturovaná textová data (volně psaný text, obrázky, zvuk) získaná z obsahu komunikace na sociálních sítích, webech, e-mailech nebo call centrech. Využívá se také k tvorbě prediktivních modelů v kombinaci se strukturovanými daty.
Od 60. let po Colours aneb Písně pod drobnohledem textové analytiky
Co potřebujete k tomu, když se chcete vydat do hudební historie, najít texty písní bezmála šedesát let staré a všechna data zanalyzovat? Musíte strávit hodiny v archivu, v tištěných časopisech vyhledat tehdejší hudební žebříčky, vybrat nejúspěšnější české písně. Ty naskenovat, převést do textové podoby a pak už mezi sebe vpustit datovou analytiku a všechno to, co umí.
Michal s Matějem šli ale ještě dál, z analyzovaných textů u pětistovky písní vyčetli například i pozitivní či negativní vyznění nebo kteří interpreti jsou tzv. kids friendly – jejich texty neobsahují žádné vulgarismy ani další „závadná“ slova, takže jsou vhodná i pro dětská ucha. Vítězná česká kapela z Colours? MIG21!
60. léta: Hitparády ovládá Pavlína Filipovská s písní Včera neděle byla a Waldemar Matuška s hitem Písnička pro Zuzanu. A tady už je pětice nejčastějších slov… Ty – mít – já – mír – anděl.
70. léta: Karel Gott, Golden Kids, Holubí dům a písničky s nejfrekventovanějšími slovy… Já – ty – pusa – láska – hvězda.
80. léta: Jsou tady Holky z naší školky, Nonstop a Zvonky štěstí a s nimi i nejčastější slova písní… Já – ty – láska – hvězda – satelit.
90. léta: Lucie zpívá svou Ameriku, Lucie Bílá zase Láska je láska. Láska ale překvapivě první desítku neatakuje. Mezi první pětkou jsou já – mít – jít – ty – jen.
Nové tisíciletí: U Petra Hapky se Kocour schoulil na klín, Chinaski mají svůj Tabáček, Kryštof zase Obchodníka s deštěm. Kromě obvyklých já a ty se objevuje ještě mít – chtít – vědět.
Láska, láska… zase ta láska, ale občas je potřeba i makat nebo mít zlato
Jaká nejčastější slova z analýzy hudebních slov vyplynula? Tým Deloitte Analytics například zjistil, že v 60. letech si první příčku vybojovalo zájmeno „ty“ před „já“, což se v pozdějších textech už nezopakovalo. A zatímco po normalizaci se v písních začala objevovat depresivní slova jako tma – žít – umřít, v následující dekádě se do zpěvníků vrátily mír, anděl a nebe. Pak přišlo období plné pozitivních slov jako pusa – láska – hvězda, v 80. letech se objevily anglikanismy a nové pojmy jako satelit a song, ale i makat. Změna režimu vnesla na scénu zlato, sílu a moc. S novým tisíciletím nepřišel konec světa, ale třeba žena (v první desítce), do písní se po dlouhých letech vrátil bůh, anděl a srdce.
A jaké nejčastější slovo zvítězilo? Možná, že byste si ho tipli i bez analýzy – láska, pochopitelně. Ale není na škodu, když máte takový průzkum potvrzen daty, v tomto případě šlo o analýzu více než 25 tisíc písní s bezmála 5,5 miliony slov.
Generace Z v leadershipu
Poslední účast na letošním Meltingpotu na Colours of Ostrava pak v sobotu završila Senta Čermáková se svou přednáškou o generaci Z, které ve svém inovačním týmu v Deloitte šéfuje. Hodně se dnes mluví o robotice a jejích výhodách nejen v pracovním životě. Co ale jen tak nezautomatizujeme? Podle Senty jednoznačně řízení lidí: „Řídit lidi je totiž umění, musíte si je nejdřív dobře vybrat, poznat je a pak je motivovat. V budoucnu bude hlad po profesích, které budou vyžadovat emotivní inteligenci, tady nás ale roboti budou hodně dlouho dohánět.“
A rada na závěr? Hned sedm, v Sentině návodu, který vás dostane na cestu k lepšímu leadershipu
- Nejdřív si lidi do týmu dobře vyberte
- Dovolte jim, aby problémy řešili sami
- Motivujte své lidi, aby využívali své jedinečné silné stránky
- Zpochybněte status quo a veďte své lidi k tomu, aby dělali totéž
- Vytvářejte podnětné zkušenosti, dejte jim diverzitu zkušeností
- Rozvíjejte širší perspektivu
- Vyjadřujte a podporujte odvážné názory
Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.