Lidé 

Jak mohou firmy vyjít vstříc mladším generacím?

Nároky na udržitelný rozvoj, pružnou pracovní dobu, firemní kulturu nebo inkluzi – to jsou jen některá z témat, která jsou pro mileniály a zástupce generace Z při hledání práce důležitá. Je ale jednoduché je splnit? Zeptali jsme se našich odbornic na oblast HR Andrey Filipové a Andrey Černé.

„Generace Z od svých zaměstnavatelů očekává, že se budou věnovat tématům spojeným s diverzitou a inkluzí, péčí o duševní zdraví svých zaměstnanců nebo tématikou environmentální a sociální udržitelnosti. Jen mluvit o tom a dávat si duhové vlaječky na firemní profil ale nestačí, generace Z chce vidět skutečné akce a kroky v této oblasti,“ říká Andrea Černá, expertka pro trendy v oblasti HR v Deloitte.

Co pro to firmy ale musí udělat? Velkým tématem je zaměření se na enviromentální udržitelnost

Jak moc je životní prostředí klíčové při hledání nového zaměstnavatele? „Důležité to rozhodně je, a to jak pro generaci Z, tak pro mileniály. Obě skupiny shodně přiznávají, že myšlenky na problematiku životního prostředí jim způsobují úzkost a při přijímání nové pracovní nabídky se dívají právě i na to, jak zodpovědně se zaměstnavatel v této oblasti chová,“ dodává Andrea Černá.

To potvrzuje i Andrea Filipová, Talent Acquisition & Talent Branding Lead v Deloitte. „Myslím si, že nová generace se zajímá velmi o udržitelnost, a to nejen v environmentálním smyslu slova. Také v aktivitách, které dělají, musí spatřovat smysl, což jsou aspekty, které nebyly blízké všem generacím, ale právě zapálenost a vytrvalost pro tato témata dokáží mít celofiremní/společenský dosah.“

Jak přistoupit k benefitům napříč generacemi?

„Obecně si myslím, že benefity, které dříve byly ‚tahák‘, dnes již mladší generace neoslovují – například firemní auto. Naopak to, co zaměstnanci vyhledávají, a to napříč generacemi, je flexibilita – možnost pracovat kdykoliv odkudkoliv. Toto se však pro většinu z nich stalo samozřejmostí a jako benefit to již nevnímají. Podobně je to s 5 týdny dovolené či dalšími dny volna – toto je též oceňováno napříč generacemi,“ popisuje Andrea Černá.

Mezinárodní průzkum, kterého se zúčastnilo 23 tisíc respondentů, opravdu ukázal, že generace Z i mileniálové chtějí flexibilitu v tom, kde a kdy pracují. V dnešní době má 22 % Gen Z a 20 % mileniálů úplnou kontrolu nad tím, kde pracují. Po takové volnosti však touží 27 % zástupců generace Z i mileniálů.

Jak to funguje v Deloitte?

Podle Andrey Filipové jsou benefity různé. „Záleží, jakou formu úvazku si daný zaměstnanec zvolí. Co je ale společné pro všechny, je možnost využívat zdarma fitness prostory, které v budově máme, také nabízíme bezplatné lekce beachvolejbalu, jógy a tak dále. K dispozici máme i firemní knihovnu a meditační místnosti k relaxaci. Také poskytujeme asistenční službu, kdy mohou využít bezplatné poradenství z oblasti právní, finanční a také psychoterapie. Důležitý je pak podle Andrey Filipové takzvaný onboardingový proces. „Ten má každý náš zaměstnanec vytvořený na míru. Je tedy různého rozsahu dle týmu, kam nastoupil, a také má přiřazeného nejen svého buddyho (kolegu/yni, který/á ho provede prvními dny, týdny), ale i kariérního coache, který mu pomáhá s nastavením rozvojových cílů a utvářením ideální kariérní cesty napříč naší společností,“ doplňuje.

Liší se setrvání v jednom zaměstnání napříč generacemi?

„Mladé generace rozhodně nehledají zaměstnavatele na celý život,“ říká Andrea Černá. „Chtějí toho hodně vyzkoušet, často mají i dvě nebo tři zaměstnání zároveň – jedno na to, aby je uživilo, a druhé či další pro zábavu a jako způsob vlastní realizace a naplnění svého smyslu, který v práci hledají. Už dnes také můžeme pozorovat, že mladí nejen že nehledají zaměstnavatele na celý život, často ani nehledají kariéru a povolání na celý život. V budoucnu je totiž dost možné, že za život vyzkoušíme hned několik různých kariérních drah a povolání.“

Proto se v Deloittu snažíme dát například studentům volnou ruku v plánování jejich času

„Snažíme se studentům vycházet vstříc v možnostech uplatnění. Loni jsme spustili kampaň Dreamjob, kdy si studenti/absolventi mohli na 6 měsíců zcela nadesignovat svou pracovní pozici. Měli jsme 4 dreamjobisty a i ti nás inspirovali v tom, jak s touto generací pracovat, aby to odpovídalo jejich potřebám. Někteří studenti u nás pracují v rámci DPČ, která jim umožňuje větší flexibilitu a menší časovou zátěž, jiní studenti, kteří například končí vysokou školu, naopak více preferují již spolupráci na hlavní pracovní poměr se zkráceným úvazkem, kde se například 2 dny věnují škole a 3 dny pracují u nás,“ doplňuje Andrea Filipová.

Co udělat pro to, aby spolupráce dobře fungovala?

Podle Andrey Filipové jsou klíčové tři faktory – komunikace, vzájemný respekt a porozumění. „Přece jen je to nová generace, která má své potřeby, a myslím si, že když se firmě dobře podaří propojit zaměstnance různých věkových kategorií, může to celou firmu posunout, protože generace se od sebe mohou krásně učit. U nás jsme pro zaměstnance vytvořili také interní školení, které se zaměřuje na spolupráci mezi generacemi a jak z tohoto vytěžit maximum,“ říká.

„V rámci naší firmy dáváme mladým talentům relativně dost příležitostí, vnímáme, že tato skupina studentů a studentek, absolventů a absolventek přináší do firmy nové pohledy, může nabourávat některé zažité procesy a také je to velmi motivovaná skupina, která se chce dále učit a posouvat,“ zakončuje Andrea Filipová.

Jaká očekávání mají mileniálové a zástupci generace Z od svých zaměstnavatelů? Čeho se na pracovním trhu nejvíce obávají? Jakým problémům čelí? A v čem se liší pohled těchto generací v Česku ve srovnání se světem? Projděte si výsledky tradičního globálního průzkumu Deloitte mezi mileniály a zástupci generace Z, kterého se zúčastnili i čeští respondenti.

Mileniálové Generace Z Zaměstnanci

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right