Lidé  Deloitte živě 

Klíčem k nalezení zdravé motivace je samotný cíl práce. Důležitý je i smysl pro disciplínu a nastavení pravidel

Pracujete průběžně na svých soft skills a hard skills, abyste zvyšovali svou profesní úroveň, práce vám šla od ruky a nové výzvy pro vás nebyly žádný problém? Pak jistě víte, že základními stavebními kameny úspěchu jsou dobrá motivace a produktivita. Prokrastinace však může být na cestě k jejich dosažení mimořádně náročnou překážkou. Každý člověk si přitom musí najít ty správné, individuální způsoby, jak svou tendenci odkládat povinnosti překonat. V rámci našeho únorového online MeetUpu jsme si s účastníky povídali, jaké metody hledání motivace a zvyšování produktivity existují a jaké pomáhají přímo jim samotným.

Jak jste na tom s motivací? Nemáte s ní problém a smysl najdete v každém úkolu, nebo trpíte její naprostou absencí? To byly jedny z prvních otázek, které zazněly v rámci již desátého Deloitte MeetUpu, jehož tématem byly osobní motivace a produktivita. Online setkáním provázela Aneta Štědrá, HR Business Partnerka a trenérka soft skills. Na její vstupní dotaz posluchači odpovídali ve většině případů, že hledání motivace je u nich vyvážené – někdy to jde snadno, někdy je to problém.

Klíčem k produktivitě může být leccos – pro někoho je to deadline, který funguje jako pověstný Damoklův meč, jiného zase pohání jeho imanentní smysl pro disciplínu. Podle Anety Štědré je však nejčastějším a do značné míry všem společným motivátorem samotný cíl dané práce či úkolu. Pokud člověk ví, jaký je cíl jeho práce a proč ho měl chtít dosáhnout, získává tím spolehlivý akcelerátor pro svou činnost a zároveň pomyslnou zbraň proti prokrastinaci.

Úvodní slovo k našemu jubilejnímu MeetUpu pronesl David Batal, vedoucí partner v auditním oddělení. V Deloitte začínal před více než dvaceti lety jako asistent. Za dobu svého působení ve společnosti prošel celou řadou funkcí a tedy i celou řadu pracovních stylů, jimž se musel přizpůsobovat, o proměně oboru nemluvě. Jaká byla jeho kariérní cesta, si můžete přečíst v našem článku.

Zmíněná prokrastinace však není jediný nepřítel zdravé motivace. Tím může být například i přehnané množství cílů, jejich příliš vysoká náročnost nebo konstantně šibeniční deadline. Jak se něco takového přihodí a proč nemůže dotyčný jednoduše zpomalit? Důvodem je dobrý pocit z úspěchu. Ten přichází s každým splněným úkolem a posléze se vytrácí. Proto si člověk přibírá úkoly další, větší, náročnější, aby uspokojil svou potřebu po pocitu z úspěchu. I v tomto případě však může vznikat závislost a situace gradovat do neúnosných situací. Zvláště důležité proto je, abychom si uvědomovali tento stav a tuto emoci a nenechali se jí bezhlavě ovládnout.

Self-control jako cesta k produktivitě

Jak jsme motivovaní, produktivní, zkrátka úspěšní a schopní, ovlivňují naše silné a slabé stránky v té či oné disciplíně. Obecně jsou uváděny za důležité prvky úspěchu silná vůle nebo disciplína, podle Anety Štědré je lze shrnout moderním pojmem self-control, česky doslova sebekontrola. Tu lze posilovat třemi cestami: doplňováním energie (dostatek spánku, vhodná strava), dodržování stanoveného systému či pravidel a správným nastavením růstového mindsetu (tj. například schopnost poučit se z vlastních chyb a toto poučení využít pro další osobní rozvoj).

Jak být produktivnější? Dodržujte tyto 3 praktické tipy

  1. Snižujte bariéry. Dávejte si cíle, kterých můžete dosáhnout. Eliminujte nežádoucí vlivy. Soustřeďte se na svůj úkol.
  2. Vytvořte si pravidla a rituály. Pracujte podle plánu. Nenoste si práci tam, kam nepatří.
  3. Každý větší úkol „rozporcujte“ na menší. Lépe zvládnete více malých úkolů než jeden velký.

I sebekontrola má však své limity. Neuspokojováním jejích základních potřeb (např. nedostatkem spánku) nebo naopak jejím „nadužíváním“ (tzn. přehnaným stresováním se) může dojít k poklesu produktivity. I proto je dobré ve volném čase dostatečně odpočívat, doopravdy „vypnout“, nevěnovat se pracovním povinnostem a v klidu nabrat síly.

Deloitte MeetUp

V rámci Deloitte MeetUpů se věnujeme nejrůznějším kariérním tématům, jako jsou pracovní trendy budoucnosti, umění argumentace, kreativita a iniciativa či kritické myšlení. Ať už jste student, čerstvý absolvent, asistent či manažer, své téma si u nás najde každý. Pokud se chcete i vy zúčastnit našich budoucích online setkání, sledujte naši stránku na Facebooku.

Meetup Deloitte
Deloitte živě 

Díky IT auditu mám možnost poznat IT prostředí u širokého spektra firem, říká Dominik Juránek z IT auditu Deloitte

Dominik začínal v IT auditu Deloitte před dvěma lety jako stážista. Dnes je z něho seniorní analytik a vede své vlastní zakázky pro klienty z Česka i ze zahraničí. „Člověk nemusí být programátor, aby mohl nastoupit do IT auditu. Důležitější je zajímat se o IT bezpečnost, mít přehled o IT prostředí a pak především chuť učit se a získávat nové zkušenosti,“ říká Dominik, který si na práci IT auditora nejvíce cení různorodosti a možnosti neustále se vzdělávat. Co všechno se v IT auditu naučil? Jak se mu dařilo skloubit školu s prací? A co ho při nástupu do Deloitte nejvíce překvapilo? 

20. 10. 2021
Deloitte živě 

CzechSetGo!: Vzdělávat a rozvíjet své zaměstnance je pro firmy efektivnější než nabírat nové

Firmy by měly podpořit lidi v dalším vzdělávání a rozvoji. Management by pak neměl vnímat vzdělávání jako benefit pro zaměstnance, ale jako přínos pro firmu. Shodli se na tom účastníci panelové diskuse v rámci konference CzechSetGo!, jejímž tématem byla role business komunity v podpoře vzdělávání a změn ve společnosti. Jak mohou firmy přispět k lepšímu vzdělávacímu systému, který bude produkovat lidi s potřebnými dovednostmi? A jak správně uchopit rozvoj zaměstnanců ve firmách? Nejen o tom debatovali lídři předních českých firem. 

8. 10. 2021
Deloitte živě 

Retail Summit 2021: Jaké zákaznické trendy ovlivňují využití nových technologií v maloobchodu?

Blockchain nebo virtuální realita jako běžná součást retailu? Na každodenní bázi zatím ještě ne, tyto a další moderní technologie jsou však v oblasti maloobchodu využívány stále více. V praxi se tak například online obchody snaží lépe pracovat s daty svých klientů, což přináší nejen více uskutečněných nákupů, ale také lepší zákaznickou zkušenost. Jaké jsou aktuální zákaznické trendy? Jaký potenciál mají nové technologie? A jak je lze v retailu efektivně uplatnit? To bylo tématem naší panelové diskuzi v rámci Retail Summitu 2021. 

7. 10. 2021