Deloitte živě 

Závěr Deloitte na Colours of Ostrava: Textová analytika odhalila, o čem interpreti zpívají. A víme, co chtějí zetkaři

Colours of Ostrava, den třetí, o dost lepší počasí. A workshop, který ukázal širší využití textové analytiky, než jaké byste v praxi čekali. Poslední setkání v rámci Meltingpotu pak patřilo Sentě Čermákové a generaci Z. Závěrečné ohlédnutí za premiérou Deloitte na hudebním svátku je tady.

Věděli jste, že datová analytika neslouží jen byznysu, ale že se dá použít také k oddychovějším záležitostem? Třeba k analýze hudebních textů? Michal Šusták z týmu Deloitte Analytics a stážista Matěj Míček z našeho Inovačního týmu se vydali do hudební textové historie, když zanalyzovali pětistovku největších českých hitů od šedesátých let až po současnost. Workshop Hudba v datech: O čem zpívají interpreti letošních Colours odhalil, jaká nejčastější slova se vyskytovala v peckách minulého století i jaké kapely si na festivalu poslechnout, pokud s sebou máte děti.

DOSTAŇTE SE COLOURS POD KŮŽI:

Video – Meltingpot a Colours: Ohlédnutí za prvním dnem
Video – Meltingpot a Colours: Ohlédnutí za druhým dnem
Video – Meltingpot a Colours: Ohlédnutí za třetím dnem
Video – Meltingpot a Colours: Ohlédnutí za posledním dnem

Čtete rádi? Pak je tady ještě premiéra Deloitte na Colours of Ostrava v zápiscích z cest. A samozřejmě také sestřih toho nejlepšího z přednášky Hudba v datech.

Ale hezky od začátku: O datové analytice jste už určitě slyšeli. Takže víte, že se dostala na výsluní s rozmachem sociálních sítí a že se dá dost dobře využít pro zlepšení prodejních výsledků, zmírnění odchodovosti zákazníků, ale například také k predikci toho, kdo ze zaměstnanců se v nejbližší době chystá firmu opustit. Věšteckou kouli k tomu nepotřebujete, zato datovou analytiku ano.

„Firmy tyhle služby využívají tehdy, když chtějí vědět, o čem se baví jejich zákazníci, co řeší, jak je srovnávají s konkurencí, jaké reference dávají výrobkům. Analytiku lze využít v jakémkoliv oboru, kde je velké množství volně psaného textu,“ doplnil Michal Šusták, konzultant v Deloitte Analytics. A pak už účastníky seznámil se závěry, jaké díky analýze dat získali.

Textům pod kůži: Co všechno je potřeba připravit, než dojde na analýzu

Na začátku jsou data – text. Aby se s nimi dalo pracovat, musí proběhnout tzv. tokenizace, kdy je text rozdělen na jednotlivá slova a významové celky (věty/ sloky, verše – pokud jde například o písničky). Pak je potřeba získat základní tvary slov (infinitivy, podstatná jména v 1. pádu) a odfiltrovat výplňková slova, tedy např. spojky, předložky, čísla. Dále dochází k propojení slov, která sama o sobě nedávají význam, ale ve dvojici už ano (dobrý – den), čímž dojde k vytvoření sekvence slov pro větší význam. Následně se aplikuje strojové učení pro získání klastrů, klasifikace dokumentu, extrakce entit a témat a dojde se k výsledku.

Textová analytika zpracovává nestrukturovaná textová data (volně psaný text, obrázky, zvuk) získaná z obsahu komunikace na sociálních sítích, webech, e-mailech nebo call centrech. Využívá se také k tvorbě prediktivních modelů v kombinaci se strukturovanými daty.

Od 60. let po Colours aneb Písně pod drobnohledem textové analytiky

Co potřebujete k tomu, když se chcete vydat do hudební historie, najít texty písní bezmála šedesát let staré a všechna data zanalyzovat? Musíte strávit hodiny v archivu, v tištěných časopisech vyhledat tehdejší hudební žebříčky, vybrat nejúspěšnější české písně. Ty naskenovat, převést do textové podoby a pak už mezi sebe vpustit datovou analytiku a všechno to, co umí.

Michal s Matějem šli ale ještě dál, z analyzovaných textů u pětistovky písní vyčetli například i pozitivní či negativní vyznění nebo kteří interpreti jsou tzv. kids friendly – jejich texty neobsahují žádné vulgarismy ani další „závadná“ slova, takže jsou vhodná i pro dětská ucha. Vítězná česká kapela z Colours? MIG21!

60. léta: Hitparády ovládá Pavlína Filipovská s písní Včera neděle byla a Waldemar Matuška s hitem Písnička pro Zuzanu. A tady už je pětice nejčastějších slov… Ty – mít – já – mír – anděl.

70. léta: Karel Gott, Golden Kids, Holubí dům a písničky s nejfrekventovanějšími slovy… Já – ty – pusa – láska – hvězda.

80. léta: Jsou tady Holky z naší školky, Nonstop a Zvonky štěstí a s nimi i nejčastější slova písní… Já – ty – láska – hvězda – satelit.

90. léta: Lucie zpívá svou Ameriku, Lucie Bílá zase Láska je láska. Láska ale překvapivě první desítku neatakuje. Mezi první pětkou jsou já – mít – jít – ty – jen.

Nové tisíciletí: U Petra Hapky se Kocour schoulil na klín, Chinaski mají svůj Tabáček, Kryštof zase Obchodníka s deštěm. Kromě obvyklých já a ty se objevuje ještě mít – chtít – vědět.

Láska, láska… zase ta láska, ale občas je potřeba i makat nebo mít zlato

Jaká nejčastější slova z analýzy hudebních slov vyplynula? Tým Deloitte Analytics například zjistil, že v 60. letech si první příčku vybojovalo zájmeno „ty“ před „já“, což se v pozdějších textech už nezopakovalo. A zatímco po normalizaci se v písních začala objevovat depresivní slova jako tma – žít – umřít, v následující dekádě se do zpěvníků vrátily mír, anděl a nebe.  Pak přišlo období plné pozitivních slov jako pusa – láska – hvězda, v 80. letech se objevily anglikanismy a nové pojmy jako satelit a song, ale i makat. Změna režimu vnesla na scénu zlato, sílu a moc. S novým tisíciletím nepřišel konec světa, ale třeba žena (v první desítce), do písní se po dlouhých letech vrátil bůh, anděl a srdce.

A jaké nejčastější slovo zvítězilo? Možná, že byste si ho tipli i bez analýzy – láska, pochopitelně. Ale není na škodu, když máte takový průzkum potvrzen daty, v tomto případě šlo o analýzu více než 25 tisíc písní s bezmála 5,5 miliony slov.

Generace Z v leadershipu

Poslední účast na letošním Meltingpotu na Colours of Ostrava pak v sobotu završila Senta Čermáková se svou přednáškou o generaci Z, které ve svém inovačním týmu v Deloitte šéfuje. Hodně se dnes mluví o robotice a jejích výhodách nejen v pracovním životě. Co ale jen tak nezautomatizujeme? Podle Senty jednoznačně řízení lidí: „Řídit lidi je totiž umění, musíte si je nejdřív dobře vybrat, poznat je a pak je motivovat. V budoucnu bude hlad po profesích, které budou vyžadovat emotivní inteligenci, tady nás ale roboti budou hodně dlouho dohánět.“

A rada na závěr? Hned sedm, v Sentině návodu, který vás dostane na cestu k lepšímu leadershipu

  1. Nejdřív si lidi do týmu dobře vyberte
  2. Dovolte jim, aby problémy řešili sami
  3. Motivujte své lidi, aby využívali své jedinečné silné stránky
  4. Zpochybněte status quo a veďte své lidi k tomu, aby dělali totéž
  5. Vytvářejte podnětné zkušenosti, dejte jim diverzitu zkušeností
  6. Rozvíjejte širší perspektivu
  7. Vyjadřujte a podporujte odvážné názory

 

Colours of Ostrava Generace Z Datová analytika

Nadcházející akce

Semináře, webcasty, pracovní snídaně a další akce pořádané společností Deloitte.

    Zobrazit vícearrow-right